Pregled bibliografske jedinice broj: 916364
Pisanje u osoba s oštećenjem mozga
Pisanje u osoba s oštećenjem mozga // Knjiga sažetaka: Multidisciplinarnost u području logopedske znanosti i prakse / Cepanec, Maja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko logopedsko društvo, 2015. str. 128-128 (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 916364 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pisanje u osoba s oštećenjem mozga
(Writing in individuals with brain damage)
Autori
Leko krhen, Ana ; Prizl Jakovac, Tatjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
Knjiga sažetaka: Multidisciplinarnost u području logopedske znanosti i prakse
/ Cepanec, Maja - Zagreb : Hrvatsko logopedsko društvo, 2015, 128-128
ISBN
978-953-55555-1-3
Skup
5. kongres hrvatskih logopeda:Multidisciplinarnost u području logopedske znanosti i prakse
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 24.09.2015. - 26.09.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
Pisanje ; Afazija ; Traumatsko oštećenje mozga
(Writing ; aphasia ; traumatic brain injury)
Sažetak
Pisanje je složen proces koji obuhvaća različite kognitivne, lingvističke i senzomotoričke procese. Ako dođe do oštećenja jednog od ovih procesa, doći će do poremećaja u pisanju koji će imati različite posljedice za život osoba s oštećenjem mozga. Kod mnogih osoba ovi će poremećaji utjecati na mogućnost razmjene informacija u svakodnevnom životu. Prema suvremenim spoznajama o teškoćama pisanja uslijed oštećenja mozga, te o posljedicama do kojih dolazi oštećenjem jedne ili više sastavnica istovremeno, cilj je ovog istraživanja usporedba pisanja kod triju različitih skupina ispitanika (osoba s afazijom, osoba s traumatskim oštećenjem mozga, osoba bez narušenih jezično- govornih i/ili komunikacijskih sposobnosti). Ispitivanjem je obuhvaćeno ukupno pedeset i četvero ispitanika obaju spolova, u dobi od 18 do 83 godine. Pisanje se procjenjivalo kroz automatizme, pisanje slova, riječi, pseudoriječi i rečenica po diktatu, pismeno imenovanje predmeta, prepisivanje slova, riječi, pseudoriječi i rečenica, opisivanje slike (slobodno pisanje). Za sve varijable izračunati su osnovni statistički pokazatelji za svaku skupinu ispitanika. Za utvrđivanje razlika među uzorcima ispitanika primijenjena je univarijantna analiza varijance. Osim toga, za testiranje povezanosti između vrste pogrešaka i mjesta oštećenja mozga korištena je diskriminacijska analiza. Statistički značajne razlike postoje na svim zadatcima pisanja, osim na zadatcima pisanja automatizama i zadatcima prepisivanja. Razlike između vrste pogrešaka i mjesta oštećenja prisutne su kod oštećenja u sljepoočnom i tjemenom režnju kod osoba s moždanim udarom, dok kod osoba s traumatskim oštećenjem razlike postoje kod oštećenja u čeonom, sljepoočnom i zatiljnom režnju. I osobe s traumatskim oštećenjem mozga, kao i osobe s afazijom kao posljedicom moždanog udara, vrlo su heterogena skupina s obzirom na prisutnost i težinu poremećaja pisanja. Pregled sačuvanih i oštećenih sastavnica pisanja u značajnijoj mjeri utječe na pacijentovu prilagodbu novonastalom stanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb