Pregled bibliografske jedinice broj: 915966
Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića : studentsko – zagrebačko razdoblje
Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića : studentsko – zagrebačko razdoblje // Adrias, 18 (2013), 233-247 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 915966 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Elementi klasičnoga i njihovo variranje od negacije do aproprijacije u kiparskom opusu Ivana Meštrovića : studentsko – zagrebačko razdoblje
(Classical elements and their variations from negation to appropriateness in the sculptural opus of Ivan Meštrović from university years to Zagreb period)
Autori
Vujanović, Barbara
Izvornik
Adrias (0352-9924) 18
(2013);
233-247
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Ivan Meštrović ; antička tradicija ; vaze ; Auguste Rodin ; neoklasicizam ; Michelangelo Buonarotti
(Ivan Meštrović ; tradition of antiquity ; vases ; Auguste Rodin ; Neoclassicism ; Michelangelo Buonarotti)
Sažetak
Razmatranje elemenata klasičnoga, odnosno aspekata klasicizma, pod čime podrazumijevamo utjecaje arhajske i klasične grčke – antičke te renesansne umjetnosti, u kiparskome opusu Ivana Meštrovića kompleksno je pitanje. Osim djela u čijoj formi i sadržaju iščitavamo kiparevu refleksiju klasike, dostupni su nam i njegovi komentari, tekstovi u kojima eksplicitno izražava svoj stav prema nasljedovanju klasičnih uzora. Još od studentskih dana na bečkoj Akademie der Bildenden Künste, kada poput svakoga mladog čovjeka bez obzira na to u kojem vremenu djeluje, iskazuje bunt protiv općeprihvaćenih i od svojih profesora nametnutih kanona klasicizma, pa sve do trenutka kad i sam postaje profesor i rektor na Kraljevskoj akademiji za umjetnost i obrt odnosno Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, preuzimajući tako zadaću da sam određene norme prenese svojim učenicima, Meštrović je itekako upućen i svjestan poznavatelj klasičnih tradicija. Raspon od zazora do afirmacije kanona, napose Michelangelovog, zrcali sazrijevanje i formiranje umjetničke ličnosti kroz različita razdoblja djelovanja. Taj odnos je rijetko jednoznačan ; katkada sam autor podastire kontradikcije, osobito u pisanim tragovima, stavljajući tumača njegovih djela u zamku da sitničavim prenaglašavanjem određenih elemenata forme kao doslovno preuzetih obrazaca, previdi smisao djela u cjelini. Kroz reprezentativna kiparska ostvarenja koja su na tematskoj i/ili oblikovnoj razini inspirirana antičkim ili renesansnim izvorima, u ovom radu protumačit ćemo pojam klasičnoga u opusu Ivana Meštrovića, koje varira ovisno o razdoblju, aktualnom stilskom toku, temi, ulozi djela unutar ciklusa, itd. Razumijevanje tih varijacija bitno je za sagledavanje geneze njegova likovnoga stila.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti