Pregled bibliografske jedinice broj: 915626
Samohendikepiranje, samopoštovanje, konzumacija alkohola i doživljeni stres kod srednjoškolaca i studenata
Samohendikepiranje, samopoštovanje, konzumacija alkohola i doživljeni stres kod srednjoškolaca i studenata, 2015., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zadar
CROSBI ID: 915626 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Samohendikepiranje, samopoštovanje, konzumacija alkohola i doživljeni stres kod srednjoškolaca i studenata
(Self-handicapping, self-esteem, alcohol consumption and perceived stress among high school and college students)
Autori
Potočnjak, Katja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Odjel za psihologiju
Mjesto
Zadar
Datum
30.04
Godina
2015
Stranica
58
Mentor
Penezić, Zvjezdan
Ključne riječi
samohendikepiranje, samopoštovanje, konzumacija alkohola, doživljeni stres
(self-handicapping, self-esteem, alcohol consumption, perceived stress)
Sažetak
Velik broj adolescenata izvještava o povećanoj konzumaciji alkohola, kao i o povećanom doživljavanju stresa. Konzumacija alkohola je oblik samohendikepiranja, a pojedinci s nižim samopoštovanjem obično češće koriste strategije samohendikepiranja. Također, oni s nižim samopoštovanjem izvještavaju o više doživljenog stresa od ljudi sa višim samopoštovanjem. Stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi odnos između samohendikepiranja, samopoštovanja, konzumacije alkohola i doživljenog stresa kod učenika i studenata. Dodatni cilj je bio istražiti postoji li razlika u ispitivanim varijablama s obzirom na dob, spol i akademski uspjeh. U istraživanju je sudjelovao 171 učenik srednje škole i 204 studenta. Primijenjeni su sljedeći mjerni instrumenti: Skala samosviđanja i samokompetentnosti, Skala samohendikepiranja, Upitnik poremećaja konzumacije alkohola, Skala akademskog samohendikepiranja i Skala nedavnih životnih iskustava studenata. Rezultati pokazuju da učenici učestalije koriste strategije samohendikepiranja, te da izvještavaju o više doživljenog stresa u domeni akademskih izazova, vremenskog pritiska i akademskog nezadovoljstva nego studenti. Nadalje, mladići iz oba uzorka imaju višu razinu samopoštovanja, više piju, manje koriste strategije samohendikepiranja i doživljavaju manje vremenskog pritiska nego djevojke. Učenici sa slabijim akademskim uspjehom više piju, dok studenti sa slabijim uspjehom češće koriste strategije akademskog samohendikepiranja od onih s boljim uspjehom. Osim toga, učenici koji svoje akademsko postignuće smatraju uspjehom imaju višu razinu samopoštovanja i manje piju. Povećana konzumacija alkohola je povezana s korištenjem strategija akademskog samohendikepiranja u oba uzorka. Uz to, učenici i studenti s nižim samopoštovanjem više koriste strategije općeg i akademskog samohendikepiranja, na temelju čega se čini da bi samohendikepiranje moglo služiti zaštiti samopoštovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija