Pregled bibliografske jedinice broj: 913532
Uloga roditeljskog kažnjavanja u povezanosti ekonomske prilagodbe i dječje školske uključenosti
Uloga roditeljskog kažnjavanja u povezanosti ekonomske prilagodbe i dječje školske uključenosti // Psihologijske teme, 27 (2018), 2; 245-265 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 913532 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga roditeljskog kažnjavanja u povezanosti
ekonomske prilagodbe i dječje školske uključenosti
(The role of parental punishment in the relation
between economic adjustment and children’s school
engagement)
Autori
Batinić, Lana ; Bošnjaković, Josip ; Merkaš, Marina
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 27
(2018), 2;
245-265
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
ekonomska prilagodba, školska uključenost, kažnjavanje, roditelji, adolescenti
(economic adjustment, school engagement, punishment, parents, adolescents)
Sažetak
Cilj rada bio je ispitati izravan i neizravan, putem roditeljskog kažnjavanja, učinak ekonomske prilagodbe na emocionalnu i ponašajnu školsku uključenost djece. Pri tome su izravni i neizravni učinci provjeravani ovisno o spolu djeteta i roditelja te izvoru procjene istraživanih konstrukata. Na temelju teorijskih modela, odnosno modela odnosa obitelj – škola Adamsa i Ryana (2005), modela obiteljskog stresa Congera i suradnika (2010) i modela Yoshikawa i suradnika (2012), postavljena je hipoteza o postojanju značajnog neizravnog, ali ne i izravnog, učinka ekonomske prilagodbe na školsku uključenost dječaka i djevojčica. U radu su analizirani podatci prikupljeni od 285 djece školske dobi i njihova oba roditelja. Djeca su procjenjivala kažnjavanje posebno za oca i posebno za majku te svoju školsku uključenost, a roditelji su dali podatke o ekonomskoj prilagodbi. Koristeći Hayesovu (2013) medijacijsku procesnu analizu provjereno je osam modela s izravnim i neizravnim učincima ekonomske prilagodbe na školsku uključenost djece. Rezultati su dijelom potvrdili postavljenu hipotezu o postojanju značajnih neizravnih, a neznačajnih izravnih učinaka ekonomske prilagodbe na školsku uključenost djece. Dobiveni rezultati ukazuju na to da je učinak ekonomske prilagodbe na školsku uključenost kod dječaka samo neizravan kroz roditeljsko kažnjavanje, dok je kod djevojčica ekonomska prilagodba i izravno i neizravno povezana sa školskom uključenosti. Kod dječaka se neizravan učinak ekonomske prilagodbe na školsku uključenost ostvaruje kroz povezanosti s ponašanjem i majke i oca, dok kod djevojčica samo s povezanosti koju ekonomska prilagodba ima s ponašanjem majke. Rezultati rada ukazuju na značajan negativan učinak ekonomske prilagodbe na školsku uključenost djece.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Katolički bogoslovni fakultet, Đakovo,
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus