Pregled bibliografske jedinice broj: 91324
Učinci programa razvijanja vještina samozastupanja na socijalnu kompetenciju osoba s umjerenom i težom mentalnom retardacijom
Učinci programa razvijanja vještina samozastupanja na socijalnu kompetenciju osoba s umjerenom i težom mentalnom retardacijom // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 38 (2002), 1; 41-56 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 91324 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učinci programa razvijanja vještina samozastupanja na socijalnu kompetenciju osoba s umjerenom i težom mentalnom retardacijom
(Effects of the program for development self-advocacy skills on social competence of persons with moderate and severe mental retardation)
Autori
Alfirev, Marija ; Bratković, Daniela ; Nikolić, Branko
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 38
(2002), 1;
41-56
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
socijalna kompetencija; samozastupanje; mentalna retardacija
(social competence; self-advocacy; mental retardation)
Sažetak
Cilj je ovog rada bio utvrditi učinke programa razvijanja vještina samozastupanja na razinu socijalne kompetencije mladih osoba s umjerenom i težom mentalnom retardacijom, te primjenjivost naučenih vještina u svakodnevnim životnim uvjetima. U navedenom programu koji se provodio dvadeset tjedana u okviru formalnog dnevnog programa (programa radnog osposobljavanja) sudjelovalo je deset ispitanika / sudionika u dobi od 18 - 25 godina. Samozastupanje je govorenje ili djelovanje u svoje ime, a podrazumijeva svaku aktivnost koja uključuje akciju samoodređenja. Stoga su tijekom programa razvijane vještine komunikacije, biranja, donošenja i provođenja odluka, preuzimanja odgovornosti, traženja pomoći i informacija. Razina socijalne kompetencije ispitivana je SPK - Skalom procjene kompetencije za osobe s umjerenom i težom mentalnom retardacijom (Holtz, Eberle, Hillig, Marker, 1986 ; priredile Teodorović i Levandovski, 1993). U razmatranje je uzeto područje Socijalne kompetencije koje sadrži varijable: ponašanje pri učenju i radu, pronalaženje identiteta i pojam o sebi, samokontrola, samopotvrđivanje, anticipacija događaja i socijalni kontakti te kooperacija i socijalna pravila. Instrument je primijenjen u šest sukcesivnih vremenskih točaka, a za obradu podataka primijenjena je metoda analize kvantitativnih promjena jednog uzorka ispitanika opisanog skupom kvantitativnih varijabli u više od dvije vremenske točke (Nikolić, 1999). Rezultati ukazuju na statistički značajan napredak u razini socijalne kompetencije sudionika, što pokazuje opravdanost primjene programa razvijanja vještina samozastupanja u okviru fomalnog dnevnog programa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Demografija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts
- Content Pages in Education
- Exceptional Child Education Resources 8ECER-ERIC
- EMBASE/Excerpta Medica
- PsychInfo
- Special Educational Needs Abstracts