Pregled bibliografske jedinice broj: 913017
Psihološke odrednice aspiracija prema zanimanjima iz područja prirodoslovlja, tehnologije i inženjerstva kod djevojčica i dječaka u višim razredima osnovne škole: Uvid u različite domene STEM područja
Psihološke odrednice aspiracija prema zanimanjima iz područja prirodoslovlja, tehnologije i inženjerstva kod djevojčica i dječaka u višim razredima osnovne škole: Uvid u različite domene STEM područja // 23. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Zagreb, Hrvatska, 2017. (poster, međunarodna recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 913017 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Psihološke odrednice aspiracija prema zanimanjima iz područja prirodoslovlja, tehnologije i inženjerstva kod djevojčica i dječaka u višim razredima osnovne škole: Uvid u različite domene STEM područja
(Psychological determinants of professional aspirations in science, technology and engineering among girls and boys in upper grades of primary school: Insight in different domains of STEM area)
Autori
Blažev, Mirta ; Karabegović, Mia ; Šimunović, Mara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
23. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 06.04.2017. - 08.04.2017
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
STEM obrazovanje ; profesionalne aspiracije u STEM području ; rodne razlike ; učeničko samopoimanje
(STEM education ; career aspirations in STEM ; gender differences ; students’ self-concept)
Sažetak
Obzirom da dosadašnja saznanja o interesima za STEM zanimanja kod učenika osnovnih škola ukazuju na rodne razlike čiji pozadinski čimbenici još nisu dovoljno određeni, primarni cilj ovog istraživanja bio je utvrditi postoje li rodne razlike u aspiracijama prema STE (prirodoslovlje, tehnologija, inženjerstvo) području ; te provjeriti odnos istih s teorijski relevantnim varijablama - roditeljskim i vršnjačkim stavovima prema prirodoslovlju i matematici kao odrednicama iz neposredne okoline učenika, te s unutarnjim čimbenicima poput ambicija, socijalne orijentacije, orijentacije prema kreaciji te samopoimanja u prirodoslovlju i matematici. Uzorak se sastojao od 251 učenika (103 djevojčice i 148 dječaka) sedmih i osmih razreda osnovnih škola na području grada Daruvara, dobi 13-15 godina (M=14, 30 ; SD=0, 625). Provedeno je grupno testiranje papir- olovka u trajanju od 40 minuta u kojem su korištene prilagođene skale iz ASPIRES projekta (Archer i sur., 2013 ; DeWitt i sur., 2013): Skala aspiracija za S, T i E zanimanja, Skala stavova vršnjaka te Skala stavova roditelja prema prirodoslovlju i matematici, Skala samopoimanja u području prirodoslovlja i matematike te tri skale vrednovanja različitih aspekata pri odabiru zanimanja.Pokazalo se da dječaci imaju više aspiracije prema T i E zanimanjima, a djevojčice prema S zanimanjima. Dječaci navode pozitivnije roditeljske i vršnjačke stavove prema prirodoslovlju i matematici. Model od četiri bloka prediktora objašnjava 24% varijance aspiracija prema S zanimanjima, 14, 9% prema T zanimanjima te 20% prema E zanimanjima. Statistički značajni prediktori u slučaju S aspiracija su spol, važnost stvaranja i samopoimanje ; u slučaju T aspiracija spol ; te za E aspiracije spol, važnost stvaranja i roditeljski stavovi prema prirodoslovlju i matematici. Dobiveni rezultati ukazuju na mogućnost zasebnog tretiranja zanimanja iz STEM područja u istraživanjima koja često koriste zajedničke eksplanatorne okvire za konstrukte koji naizgled nisu istovjetni. Istraživanje čimbenika koji uvjetuju aspiracije prema zasebnim domenama zanimanja unutar inače objedinjenog STEM područja može pridonijeti boljem razumijevanju rodnih razlika u ovom području te osmišljavanju mjera usmjerenih popularizaciji STEM-a i smanjenju postojećih rodnih razlika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2014-09-9250 - profesionalne aspiracije prema STEM zanimanjima tijekom snovne škole: longitudinalno istraživanje odnosa postignuća, vjerovanja o vlastitim kompetencijama i intersa za zanimanjima (JOBSTEM) (Burušić, Josip, HRZZ - 2014-09) ( CroRIS)