Pregled bibliografske jedinice broj: 911285
Metastaze hrvatske zbiljnosti. Diskurs o fašizaciji: uz roman Alena Bovića (2006) i film Branka Schmidta (2009)
Metastaze hrvatske zbiljnosti. Diskurs o fašizaciji: uz roman Alena Bovića (2006) i film Branka Schmidta (2009) // Hrvatski filmski ljetopis, 23 (2017), 90-91; 87-106 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 911285 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metastaze hrvatske zbiljnosti. Diskurs o fašizaciji: uz roman Alena Bovića (2006) i film Branka Schmidta (2009)
(Metastases of Croatian Reality. Discourse on fascization: the novel from Alen Bović (2006) and a movie by Branko Schmidt (2009))
Autori
Krivak, Marijan
Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 23
(2017), 90-91;
87-106
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Metastaze ; Ivo Balenović ; Branko Schmidt ; zbiljnost i film ; politika i filozofija
(Metastases ; Ivo Balenović ; Branko Schmidt ; reality and movie ; politics and philosophy)
Sažetak
Tekst pokušava objasniti važnost filmske adaptacije književnog teksta Alena Bovića (Ive Balenovića) Metastaze (2006.). U kontekstu hrvatske kinematografije, ova se adaptacija pokazuje znakovitom u širem socijalno- povijesnom kontekstu analize nacionalne državotvornosti. Balenovićev roman (indikativno, objavljen pod pseudonimom) postigao je umjeren „uspjeh“ kod čitateljske publike, no njegovo je značenje – u ovdje iznesenom interpretacijskom ključu – mnogo veće. To je posebice vidljivo u jednom od najvažnijih filmova HR-kina, Metastaze (2009.), redateljsko-scenarističkom remek-djelu Branka Schmidta i Ognjena Sviličića. (Nešto je manjeg učinka bila kino-adaptacija drugog Balenovićeva romana Ljudožder vegetarijanac, 2012.) Tekst iznosi pretpostavku da je u romanu, a posebice u filmu, izrečeno mnogo više od (puko) „umjetničke istine“ o prirodi hrvatskog državotvorstva. U njima se prepoznaju mnoge pojavnosti onoga što bi se moglo interpretirati kao diskurs o „fašizaciji“ HR-društva. Roman i film Metastaze tako postaju osebujnim case- studies za tu argumentaciju. Diskurs je ovoga teksta nadasve subjektivan. No, iza njega stoji želja da se afirmira jedan drukčiji pogled na moguću re-afirmaciju onog zavičajnog, a nauštrb nasilnog „domoljublja“ opterećenog fašistogenom heraldikom i „vrijednostima“. Metastaze u hrvatskom umjetničkom, ali i u socijalno-političkom kontekstu, otvaraju i perspektive jednom filozofijsko-kritičkom pristupu u odnosu na doživljaj zavičaja. Tekst u konačnici ukazuje na to da nas umjetničko djelo (i literarno i filmsko) može postaviti u odnos re-afirmacije uma/duha, kroz osebujnu katarzu.nacionalnog osjećaja. Put k tomu vodi desakralizacijom mnogih fašistogenih pojavnosti što pritišću HR-društvo. Zaključno, tekst ima namjeru bona fide pristupiti patrotizmu Bovića i Schmidta. Neupitna je njihova ljubav za Hrvatsku... Stoga joj oni pristupaju kritički! Iako tek roman i film, Metastaze su prilog i filozofijskom razmatranju patologije društva. Čitajmo, pišimo… mislimo dok gledamo filmove… Metastaze u bespućima hrvatske zbiljnosti nisu nam tek literarno-filmski zadatak, već i onaj zbiljski – političko-filozofijski.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Književnost
Napomena
Tekst je pisan u okviru internog projekta Sveučilišta Josip Juraj Strossmayer u Osijeku Transkulturalnost/transmedijalnost: britanske/američke, njemačke i hrvatske filmske adaptacije književnosti u razdoblju 1990.‐2015. voditelja prof. dr. sci. Željka Uvanovića, pod brojem: UNIOS INGI-2015-11
POVEZANOST RADA
Projekti:
UNIOS INGI- 2015-11.
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek
Profili:
Marijan Krivak
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI