Pregled bibliografske jedinice broj: 909497
Ontologija glazbe Ivana Fochta
Ontologija glazbe Ivana Fochta // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 47 (2016), 1-2; 133-147 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 909497 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ontologija glazbe Ivana Fochta
(The Ontology of Music according to Ivan Focht)
Autori
Škrbić, Tomislav
Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 47
(2016), 1-2;
133-147
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Ivan Focht ; ontologija glazbe ; biće glazbe ; modalnost ; pitagoreizam ; idealnost ; realnost
(Ivan Focht ; ontology of music ; essence of music ; modality ; Pythagoreanism ; ideal ; reality)
Sažetak
Ivan Focht razmatra pojam glazbe u kontekstu ontologije (metafizike) glazbe. Glazba je po Fochtu ponavljanje kozmičkih poredaka, matematičkih pravilnosti, pa se stoga njegovo shvaćanje glazbe podudara s pitagorejsko- platoničkim shvaćanjem glazbe. U metodološkom pogledu Focht zastupa objektivizam, odnosno fenomenu glazbe prilazi iz smjera estetskog predmeta. Strukturu glazbenog bića (djela) Focht sagledava kao neposredovano jedinstvo tonske materije i onog duhovno-metafizičkog (ontološki monizam). No presudnu važnost u razumijevanju glazbenog bića predstavlja ipak modalnost glazbe, a posebice modalitet mogućnosti (esencijalizam). Stoga je Fochtovo razmatranje modaliteta glazbe izravno povezano s pitagoreizmom, odnosno matematičko-noetičkim određenjem glazbe. Upravo na pozadini pitagorejskih gledišta Focht izvodi osnovnu razliku između glazbe po sebi i glazbe za nas. Tako razlika između idealne, noetske i realne, estetske glazbe postaje središnji moment problematike identiteta glazbenog djela, jer u biće glazbe uvodi element heteronomnosti. U Fochtovu shvaćanju glazbe nije nevažan ni ontologizam (ontološka funkcija glazbe), koji omogućava i svojevrsno nadilaženje raznovrsnih dualizama (racionalno–iracionalno, forma– sadržaj, prikazivačke umjetnosti–neprikazivačke umjetnosti itd.). Tajnu je pak glazbe Focht smjestio u duhovno-metafizički plan glazbenog bića, te ju potom povezao i s "modalnom zagonetnošću" prelaska glazbe iz sfere idealnih mogućnosti u sferu realnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus