Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 909497

Ontologija glazbe Ivana Fochta


Škrbić, Tomislav
Ontologija glazbe Ivana Fochta // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 47 (2016), 1-2; 133-147 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 909497 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Ontologija glazbe Ivana Fochta
(The Ontology of Music according to Ivan Focht)

Autori
Škrbić, Tomislav

Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 47 (2016), 1-2; 133-147

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Ivan Focht ; ontologija glazbe ; biće glazbe ; modalnost ; pitagoreizam ; idealnost ; realnost
(Ivan Focht ; ontology of music ; essence of music ; modality ; Pythagoreanism ; ideal ; reality)

Sažetak
Ivan Focht razmatra pojam glazbe u kontekstu ontologije (metafizike) glazbe. Glazba je po Fochtu ponavljanje kozmičkih poredaka, matematičkih pravilnosti, pa se stoga njegovo shvaćanje glazbe podudara s pitagorejsko- platoničkim shvaćanjem glazbe. U metodološkom pogledu Focht zastupa objektivizam, odnosno fenomenu glazbe prilazi iz smjera estetskog predmeta. Strukturu glazbenog bića (djela) Focht sagledava kao neposredovano jedinstvo tonske materije i onog duhovno-metafizičkog (ontološki monizam). No presudnu važnost u razumijevanju glazbenog bića predstavlja ipak modalnost glazbe, a posebice modalitet mogućnosti (esencijalizam). Stoga je Fochtovo razmatranje modaliteta glazbe izravno povezano s pitagoreizmom, odnosno matematičko-noetičkim određenjem glazbe. Upravo na pozadini pitagorejskih gledišta Focht izvodi osnovnu razliku između glazbe po sebi i glazbe za nas. Tako razlika između idealne, noetske i realne, estetske glazbe postaje središnji moment problematike identiteta glazbenog djela, jer u biće glazbe uvodi element heteronomnosti. U Fochtovu shvaćanju glazbe nije nevažan ni ontologizam (ontološka funkcija glazbe), koji omogućava i svojevrsno nadilaženje raznovrsnih dualizama (racionalno–iracionalno, forma– sadržaj, prikazivačke umjetnosti–neprikazivačke umjetnosti itd.). Tajnu je pak glazbe Focht smjestio u duhovno-metafizički plan glazbenog bića, te ju potom povezao i s "modalnom zagonetnošću" prelaska glazbe iz sfere idealnih mogućnosti u sferu realnosti.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Tomislav Škrbić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Škrbić, Tomislav
Ontologija glazbe Ivana Fochta // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 47 (2016), 1-2; 133-147 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Škrbić, T. (2016) Ontologija glazbe Ivana Fochta. Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 47 (1-2), 133-147.
@article{article, author = {\v{S}krbi\'{c}, Tomislav}, year = {2016}, pages = {133-147}, keywords = {Ivan Focht, ontologija glazbe, bi\'{c}e glazbe, modalnost, pitagoreizam, idealnost, realnost}, journal = {Arti musices : hrvatski muzikolo\v{s}ki zbornik}, volume = {47}, number = {1-2}, issn = {0587-5455}, title = {Ontologija glazbe Ivana Fochta}, keyword = {Ivan Focht, ontologija glazbe, bi\'{c}e glazbe, modalnost, pitagoreizam, idealnost, realnost} }
@article{article, author = {\v{S}krbi\'{c}, Tomislav}, year = {2016}, pages = {133-147}, keywords = {Ivan Focht, ontology of music, essence of music, modality, Pythagoreanism, ideal, reality}, journal = {Arti musices : hrvatski muzikolo\v{s}ki zbornik}, volume = {47}, number = {1-2}, issn = {0587-5455}, title = {The Ontology of Music according to Ivan Focht}, keyword = {Ivan Focht, ontology of music, essence of music, modality, Pythagoreanism, ideal, reality} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font