Pregled bibliografske jedinice broj: 909480
Karakteristike umjetničkih formi u estetici Franje Markovića
Karakteristike umjetničkih formi u estetici Franje Markovića // Filozofijsko djelo Franje pl. Markovića / Kutleša, Stipe (ur.).
Zagreb: Matica hrvatska, 2016. str. 21-44
CROSBI ID: 909480 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Karakteristike umjetničkih formi u estetici Franje Markovića
(Merkmale der Kunstformen in der Ästhetik Franjo Marković's)
Autori
Škrbić, Tomislav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, ostalo
Knjiga
Filozofijsko djelo Franje pl. Markovića
Urednik/ci
Kutleša, Stipe
Izdavač
Matica hrvatska
Grad
Zagreb
Godina
2016
Raspon stranica
21-44
ISBN
978-953-341-080-7
Ključne riječi
Franjo Marković, estetika, Robert Zimmermann, umjetnička forma, estetička ugoda, estetički sud
(Franjo Marković, Ästhetik, Robert Zimmermann, Kunstform, ästhetische Lust, ästhetisches Urteil)
Sažetak
Estetika Franje Markovića počiva na tri načelna stava koji se mogu formulirati na sljedeći način: 1) samo je umjetnička forma estetična ; 2) pravilnost je navlastita svojstvenost forme ; 3) forma nužno izaziva estetičku ugodu. Ove stavove o umjetnički lijepom estetika preuzima od racionalne psihologije. Premda se u znatnoj mjeri kreće unutar sfere racionalističke estetike Roberta Zimmermanna u Markovićevim se estetičkim razmatranjima nalaze i određene razlike naspram Zimmermannove estetike. Zbog metafizičke dimenzije njegove estetike Marković ne prihvaća Zimmermannovo shvaćanje estetičkog pojma kao čisto logičkog pojma, kao i deduktivno izvođenje forme skladnog izmira iz forme pravilnosti. Na osnovi toga Marković osporava Zimmermannovo shvaćanje o objektivnosti estetičke ugode, ali također i o estetičkom suđenju kao estetičkoj racionalnosti. U pozadini Markovićeva kritičko- filozofskog polazišta stoji misao o posredovanju između empirizma i racionalizma. Marković stoga i u estetici, pored racionalnosti, deduktivnosti i apriornosti Zimmermannova "pretjeranog formalizma", nastoji afirmirati iskustvo, induktivnost i povijesnost. Kako bi objasnio pojam sklada i estetičke ugode te ih objektivno-metafizički utemeljio, Marković svoju estetiku dovršava u vjeri u apsolutno biće, u kojemu je ozbiljeno skladno jedinstvo materije i duha.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija