Pregled bibliografske jedinice broj: 905802
Povezanost socio-emocionalnog odnosa i simptoma ADHD-a
Povezanost socio-emocionalnog odnosa i simptoma ADHD-a, 2017., diplomski rad, diplomski, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
CROSBI ID: 905802 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost socio-emocionalnog odnosa i simptoma ADHD-a
(The connection between the socio-emotional relationship and ADHD symptoms)
Autori
Tatarević, Mateja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti
Mjesto
Osijek
Datum
14.11
Godina
2017
Stranica
33
Mentor
Velki, Tena
Neposredni voditelj
Romstein, Ksenija
Ključne riječi
ADHD, simptomi, socijalna prilagodba, emocionalna prilagodba, osnovnoškolska dob
(ADHD, symptoms, social adjustment, emotional adjustment, primary school age)
Sažetak
Prijašnja istraţivanja pokazala su poteškoće u socio-emocionalnoj prilagodbi djece s ADHD-om, što se očituje u nedostatku empatije, poteškoćama u samoregulaciji i samovrednovanju, anksioznosti te opozicijskim i agresivnim ponašanjem. Kako bi se saznalo više o ovoj problematici provedeno je istraţivanje s ciljem provjere postojanja povezanosti simptoma deficita paţnje/hiperaktivnog poremećaja sa socio-emocionalnom prilagodbom. Socijalna prilagodba mjerena je varijablama: broj prijatelja, osjećaj prihvaćenosti od strane vršnjaka i socijalna samoefikasnost, a varijable emocionalne prilagodbe su: emocionalna empatija, emocionalna kompetentnost te emocionalna samoefikasnost. U istraţivanju je sudjelovao 501 učenik četvrtih (20, 8 %), šestih (36, 9 %) i osmih (42, 3 %) razreda. Uzorak se sastojao od 50, 7 % dječaka i 49, 3 % djevojčica u rasponu dobi od 10 do 16 godina, s prosječnom dobi M=12, 72 godina (sd=1, 62). Učenici su tijekom jednog školskog sata ispunili Upitnik emocionalne kompetentnosti (UEK-45 ; Takšić, 2002), Skalu emocionalne empatije (E-upitnik ; Raboteg-Šarić, 2002), Skalu hiperaktivnosti- impulzivnosti-nepaţnje (HIP ; Vulić-Prtorić, 2006) te Upitnik samoefikasnosti za djecu (SEQ- C ; Vulić-Prtorić i Sorić, 2006). Kako bi se utvrdio stupanj povezanosti osnovnih simptoma ADHD-a sa socijalnom i emocionalnom prilagodbom, izračunat je Pearsonov koeficijent korelacije. Nepaţnja, kao simptom ADHD-a statistički je značajno, iako prilično slabo, negativno povezana s osjećajem prihvaćenosti od strane vršnjaka i socijalnom samoefikasnošću ; porastom nepaţnje smanjuje se socijalna samoefikasnost i osjećaj prihvaćenosti od strane vršnjaka. Nepaţnja je i u negativnoj korelaciji sa svim dimenzijama emocionalne prilagodbe ; empatijom, emocionalnom kompetentnošću i emocionalnom samoefikasnošću. Iako slabe, dobivene su i statistički značajne negativne povezanosti ostalih simptoma ADHD-a s dimenzijama emocionalne prilagodbe. Porastom hiperaktivnosti smanjuju se empatija i emocionalna samoefikasnost, a s empatijom i emocionalnom samoefikasnosti negativno je povezan i treći simptom ADHD-a, odnosno impulzivnost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek