Pregled bibliografske jedinice broj: 902675
Svrha klasifikacija i dijagnostički koncept – terminologija razvojnih jezičnih poremećaja
Svrha klasifikacija i dijagnostički koncept – terminologija razvojnih jezičnih poremećaja // Govorno-jezički poremećaji razvojnog doba / Milošević, Neda (ur.).
Beograd: Školski servis Gajić doo, 2015. str. 37-48 (plenarno, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), stručni)
CROSBI ID: 902675 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svrha klasifikacija i dijagnostički koncept – terminologija razvojnih jezičnih poremećaja
(Purpose of classification and diagnostic concept - terminology of developmental language disorders)
Autori
Pavičić Dokoza, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), stručni
Izvornik
Govorno-jezički poremećaji razvojnog doba
/ Milošević, Neda - Beograd : Školski servis Gajić doo, 2015, 37-48
ISBN
978-86-915577-2-0
Skup
Govorno-jezički poremećaji razvojnog doba - II Kongres logopeda Srbije
Mjesto i datum
Beograd, Srbija, 15.05.2015. - 17.05.2015
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
klasifikacije, terminologija, jezične teškoće
(classification, terminology, language disorders)
Sažetak
Terminologija u logopediji (termini i definicije za pojedine poremećaje) je tema o kojoj struka raspravlja već duže vrijeme. U nastojanju rješavanja nekog problema, određene frustracije ponavljaju se tijekom povijesti. Ono što na prvi pogled izgleda kao novi projekt, vrlo je često samo nastavak diskusije koja se vodila prije nekog vremena, a nije rezultirala konačnim rešenjem. Paradigma obrazovanja je važan element u pristupu terminologiji kao i sustav u kojem logoped radi (zdravstveni ili edukacijski sustav). Osim toga, terminologija u kliničkom radu i terminologija i dijagnostički koncepti koji se koriste u znanstvenim istraživanjima često nisu izjednačeni. Upravo različitost terminologije i dijagnostičkih koncepata je element koji dovodi do nerazumijevanje između stručnjaka koji se u osnovi bave istom problematikom. Područje logopedije smješteno je između različitih znanstvenih područja (medicine, lingvistike, psihologije, akustike) pa je i razvoj same logopedije vezan uz trendove i razvoje navedenih znanstvenih disciplina. ASHA, IALP, CPLOL kao i različite nacionalne logopedske organizacije već nekoliko desetljeća pokušavaju riješiti taj problem razvojem različitih kvalifikacijskih sustava i dijagnostičkih koncepta kojima je cilj premostiti terminološke različitosti. Najčešće korištena klasifikacija danas je Međunarodna klasifikacija bolesti i srodnih znanja (MKB-10) čija je revizija upravo u tijeku (MKB-11). Logopedi koja radi unutar zdravstvenog sustava RH koriste upravo ovu klasifikaciju iako su njeni termini često neprikladni i nedovoljno precizni kod definiranja jezično - govornih i komunikacijskih poremećaja. Dijagnostički i statistički priručnik za duševne poremećaje (DSM-V) je ugledao svijetlo dana 2013. i prije samog izlaska izazvao je brojne polemike. Međunarodna klasifikacija funkcioniranja, onesposobljenosti i zdravlja (MKF) nije nikada uspela zaživjeti u svakodnevnom dijagnostičkom i terapijskom procesu iako je cilj njenog formiranja bio poboljšati komunikaciju unutar i između različitih profesija. Posljednjih godina velika diskusija u stručnoj i znanstvenoj javnosti vodi se oko dijagnostičkih kriterija za posebne jezične teškoće i oko naziva “specifični”. Diskusija oko naziva “specifični” intenzivirala se i sključivanjem termina iz DSM-V i prihvaćanjem termina Jezični poremećaj. Diskusija je iznjedrila brojna pitanja vezana uz održivost dijagnosticiranja na temelju isključujućih kriterija kao i naziva koji bi ga adekvatno zamijenili uzimajući u obzir različite modele i dijagnostičke koncepte. Cilj ovog predavanja je prikaz stanja terminologije u logopediji s naglaskom na dubioze koje se pojavljuju kod dijagnosticiranja razvojnih jezičnih poremećaja nepoznate etiologije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija