Pregled bibliografske jedinice broj: 902246
„Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije“ Ivana Standla – prva hrvatska fotomonografija i početak fotodokumentiranja hrvatske kulturne baštine
„Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije“ Ivana Standla – prva hrvatska fotomonografija i početak fotodokumentiranja hrvatske kulturne baštine, 2017. (ostalo).
CROSBI ID: 902246 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
„Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije“ Ivana Standla – prva hrvatska fotomonografija i početak fotodokumentiranja hrvatske kulturne baštine
(“Photographic images from Dalmatia, Croatia and Slavonia” by Ivan Standl – the first Croatian photo monograph and the beginning of photo documentation of Croatian cultural heritage)
Autori
Gržina, Hrvoje
Izvornik
9. dani fotografije Arhiva Tošo Dabac
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostalo
Godina
2017
Ključne riječi
fotografija ; fotodokumentacija ; fotomonografija ; Ivan Standl ; kulturna baština
(photography ; photo documentation ; photo monograph ; Ivan Standl ; cultural heritage)
Sažetak
Fotografijske slike iz Dalmacije, Hrvatske i Slavonije ambiciozni je projekt snimanja prirodnih i kulturnih ljepota Trojedne kraljevine koji je u drugoj polovini 19. stoljeća djelomično ostvario zagrebački fotograf Ivan Standl. Njegove fotografske snimke danas bez sumnje predstavljaju jedno od najvažnijih i najvrjednijih ostvarenja rane hrvatske fotografije, a sačuvane su kao negativi na staklu te albuminski otisci, koji pak dolaze zasebno, u svescima ili – po čemu su najpoznatiji – u formi knjige. Vrijednost i važnost više sačuvanih primjeraka Standlove knjige, osim u ručno rađenim autorovim fotografijama, počiva i u tekstovima onodobnih eminentnih kulturnih djelatnika koji prate svaki od motiva te tako, opisujući prikazano, sudjeluju u proizvodnji značenja jednoga od najranijih projekata fotografiranja hrvatske kulturne baštine. Autor najvećega broja tekstova uz fotografije je Ivan Kukuljević Sakcinski, koji u vrijeme Standlova fotografiranja obavlja dužnost konzervatora (1869.) i dopisnika (1869./70.) za Hrvatsku i Slavoniju u sklopu Carskoga i kraljevskoga središnjeg povjerenstva za proučavanje i održavanje starinskih građevina u hrvatskim zemljama. Upravo su njegova fascinacija srednjovjekovnim gradinama te objavljeni relevantni napisi na tu temu, po svemu sudeći bili jedan od impulsa koji su zagrebačkoga fotografa usmjerili prema dokumentiranju spomenika kulture. Osim Kukuljevića, opisi dijela fotografiranih gradina dolaze iz pera Radoslava Lopašića i Franje Račkoga, dok su prirodne ljepote „gradjanske i vojničke Hrvatske“ tekstovima popratili Ivan Trnski, Adolf Veber Tkalčević i Petar Matković. Bogato ilustrirano izlaganje – slijedeći sačuvane pisane i slikovne izvore – rekonstruirat će tijek snimanja i objavljivanja prve knjige Standlovih Fotografijskih slika, kao i pokušati rasvijetliti važnu ulogu Ivana Kukuljevića Sakcinskoga u pokretanju i realizaciji ovoga ambicioznoga projekta hrvatske devetnaestostoljetne fotografije, kojim je fotodokumentiranje kulturne baštine na velika vrata uvedeno u konzervatorsku djelatnost i hrvatsku fotografiju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest