Pregled bibliografske jedinice broj: 901469
Što je fotografija
Što je fotografija // Fotografska baština u muzejima - simpozij - zbornik sažetaka / Dražin-Trbuljak, Lada (ur.).
Zagreb: Muzejski dokumentacijski centar, Zagreb, 2017. str. 22-23 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 901469 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što je fotografija
(What is a photograph)
Autori
Gržina, Hrvoje
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Fotografska baština u muzejima - simpozij - zbornik sažetaka
/ Dražin-Trbuljak, Lada - Zagreb : Muzejski dokumentacijski centar, Zagreb, 2017, 22-23
ISBN
978-953-6664-47-4
Skup
Simpozij Fotografska baština u muzejima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 25.10.2017. - 26.10.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
fotografija, fotomehanički otisak, digitalni ispis
(photograph, photomechanical print, digital print)
Sažetak
Polisemični pojam fotografija u hrvatskom je jeziku tradicionalno označivao postupak dobivanja slika djelovanjem elektromagnetskog zračenja na fotosenzibilnu površinu, kao i objekt dobiven na taj način. Tako se unutar istog pojma razlikovao poseban način reprezentacije (postupak) od konkretnoga vizualnog oblika (materijalnoga objekta). Uvođenjem različitih fotomehaničkih procesa olakšano je umnožavanje i reproduciranje fotografskih slika, pri čemu se izgubila temeljna etimološka sastavnica ishodišnoga pojma – osjetljivost konačnog proizvoda na djelovanje svjetlosti. Od tog trenutka, s gledišta tvarnosti, istodobno postoje dvije različite skupine materijalnih objekata koje se, kao perceptivne jedinice, i dalje zajednički nazivaju fotografijama, bez obzira na to je li riječ o, primjerice, srebrnome želatinskom otisku vintage ili pak polutonskoj reprodukciji fotografske slike na novinskim stranicama. S ulaskom digitalne tehnologije u svijet fotografije pojavljuju se i dodatna značenja, pa pojam digitalna fotografija danas ujedno označava slikovnu datoteku nastalu djelovanjem svjetlosti na senzor digitalnoga fotoaparata, kao i sliku dobivenu prevođenjem tako nastaloga konceptualnog objekta bez tvarne pojavnosti u materijalni oblik. S obzirom na činjenicu da postupak materijalizacije digitalnih fotografija u nekim primjerima – jednako kao i fotomehanički otisci – ne uključuje djelovanje elektromagnetskog zračenja na svjetlosno osjetljivu površinu, jednako kao ni njezino kemijsko procesuiranje, postavlja se pitanje mogu li se takvi materijalni objekti uopće nazivati fotografijama ili ih je prikladnije promatrati kao zasebnu skupinu slika. Pri tome svakako valja imati na umu da postoje i procesi koji se tradicionalno smatraju fotografskima, a čija konačna slika također nije nastala djelovanjem svjetlosti, što ovu terminološku raspravu čini podosta zamršenom. Slijedeći opisanu višeznačnost pojma fotografije, ovo će izlaganje ponuditi smjernice za razlikovanje pojavnih oblika fotografske slike prema njihovim temeljnim tehničkim odrednicama ne bi li se kustosima, dokumentaristima i korisnicima olakšalo snalaženje u kompleksnom svijetu fotografske tehnologije i baštine na kraju drugog stoljeća postojanja tog medija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti