Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 901072

Časnik-skladatelj Lujo Šafranek Kavić i njegova simfonijska pjesma Soča (1917) u kontekstu Prvoga svjetskoga rata


Hameršak, Filip; Pintar, Marijana
Časnik-skladatelj Lujo Šafranek Kavić i njegova simfonijska pjesma Soča (1917) u kontekstu Prvoga svjetskoga rata // 13. međunarodni znanstveni skup - Prvi svjetski rat /1914.-1918./ i glazba (skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji)
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, Hrvatski institut za povijest, Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, 2017. str. 34-35 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 901072 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Časnik-skladatelj Lujo Šafranek Kavić i njegova simfonijska pjesma Soča (1917) u kontekstu Prvoga svjetskoga rata
(Officer and Composer Lujo Šafranek Kavić and His Symphonic Poem Soča/Isonzo (1917) within the Context of First World War)

Autori
Hameršak, Filip ; Pintar, Marijana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
13. međunarodni znanstveni skup - Prvi svjetski rat /1914.-1918./ i glazba (skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji) / - Zagreb : Hrvatsko muzikološko društvo, Hrvatski institut za povijest, Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, 2017, 34-35

Skup
13. međunarodni znanstveni skup - Prvi svjetski rat /1914.-1918./ i glazba (skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji)

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 24.10.2017. - 27.10.2017

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
Hrvatska, Austro-Ugarska, Soča, Italija, Beograd, simfonijska pjesma, glazba, glazbena kritika, Prvi svjetski rat
(Croatia, Austria-Hungary, Isonzo, Italy, Belgrade, symphonic poem, music, musical criticism, First World War)

Sažetak
Osim u opsežnomu nekrologu Antuna Goglie (Sveta Cecilija, 1942, br. 3/4 ; tiskano i samostalno, Zagreb 1942), ni život niti stvaralaštvo hrvatskoga skladatelja i glazbenoga kritičara Luje (Ludwiga, Ljudevita) Šafraneka Kavića (Zagreb, 1882 – Zagreb, 1940) nisu bili monografski obrađivani. Ipak, u pregledima nacionalne glazbene povijesti, u strukovnim, pa i u općim leksikografskim djelima prikazani su u glavnim crtama. U skladu s tim, primjerice, u najnovijoj, internetskoj inačici Hrvatske enciklopedije Leksikografskoga zavoda navodi se da je do 1920. bio djelatni časnik, potom tajnik i ravnatelj Zagrebačkoga zbora, a za skladbe mu se kaže da pripadaju različitim vrstama te da su uglavnom bliske kasnoromantičkom izričaju, pri čem je čak i njegovo »najuspjelije scensko djelo« – opera Hasanaginica (1921) – ocijenjeno kao samo djelomice uspješna sinteza vagnerijanstva s istočnjačkim folklorom. S druge strane, njegova polusatna četverostavačna simfonijska pjesma Soča (Isonzo), skladana tijekom ljeta i jeseni 1917, dovršena nakon pobjedonosnoga proboja kraj Kobarida, izvođena 21. siječnja i 20. veljače 1918. u Beogradu te 21. travnja u Beču (od tamošnje filharmonije, pod ravnanjem F. Weingartnera) i – posljednji puta – 14. listopada te godine u Grazu sasvim se rijetko spominje (iznimno usp. S. Schmidl, »Music of the Great War – Observations on a Neglected Repertoire«, u: New Sound, 2014, br. 2), a nepoznato je bilo i to da je kao glavnostožerni major po svoj prilici vodio austrougarsku obavještajnu službu na području okupirane Srbije. Polazeći ponajviše od bogate Šafranek Kavićeve rukopisne ostavštine u Hrvatskom državnom arhivu, u kojoj se uz notni zapis skladbe (partitura, dionice i glasovirski izvadak) čuvaju i koncertne knjižice (programsku zamisao skladatelj je razvio oko pjesme Soči S. Gregorčiča, no u tiskanim inačicama ta je zamijenjena pjesmom Isonzo F. X. Kappusa te njezinim znakovito izmijenjenim hrvatskim prepjevom M. Ogrizovića), reklamni plakati te obilje novinskih kritika (uključujući one R. Batke, M. Grafa, L. Karpatha, J. Korngolda i J. Marxa) vezanih uz ukupno samo četiri javne izvedbe Soče, izlaganje je zamišljeno kao početno predstavljanje, ali i kao poziv na ponovno vrjednovanje toga zanemarenoga djela nadahnutoga teškim borbama Prvoga svjetskoga rata, vrjednovanje koje će povrh temeljne – glazbene – sastavnice u obzir nastojati uzeti ne samo tadašnja zbivanja na tzv. Jugozapadnom bojištu, nego i oprječne poglede na ustroj i sudbinu Habsburške Monarhije, zrcaljene već u prosudbama pojedinih kritičara.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest, Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti

Napomena
Priložen ulomak s početka trećega stavka (Friedensidylle), u ad hoc klavirskoj izvedbi Vlaste Gjura i Krešimira Klarića.



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Filip Hameršak (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Hameršak, Filip; Pintar, Marijana
Časnik-skladatelj Lujo Šafranek Kavić i njegova simfonijska pjesma Soča (1917) u kontekstu Prvoga svjetskoga rata // 13. međunarodni znanstveni skup - Prvi svjetski rat /1914.-1918./ i glazba (skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji)
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, Hrvatski institut za povijest, Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, 2017. str. 34-35 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
Hameršak, F. & Pintar, M. (2017) Časnik-skladatelj Lujo Šafranek Kavić i njegova simfonijska pjesma Soča (1917) u kontekstu Prvoga svjetskoga rata. U: 13. međunarodni znanstveni skup - Prvi svjetski rat /1914.-1918./ i glazba (skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji).
@article{article, author = {Hamer\v{s}ak, Filip and Pintar, Marijana}, year = {2017}, pages = {34-35}, keywords = {Hrvatska, Austro-Ugarska, So\v{c}a, Italija, Beograd, simfonijska pjesma, glazba, glazbena kritika, Prvi svjetski rat}, title = {\v{C}asnik-skladatelj Lujo \v{S}afranek Kavi\'{c} i njegova simfonijska pjesma So\v{c}a (1917) u kontekstu Prvoga svjetskoga rata}, keyword = {Hrvatska, Austro-Ugarska, So\v{c}a, Italija, Beograd, simfonijska pjesma, glazba, glazbena kritika, Prvi svjetski rat}, publisher = {Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo, Hrvatski institut za povijest, Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Hamer\v{s}ak, Filip and Pintar, Marijana}, year = {2017}, pages = {34-35}, keywords = {Croatia, Austria-Hungary, Isonzo, Italy, Belgrade, symphonic poem, music, musical criticism, First World War}, title = {Officer and Composer Lujo \v{S}afranek Kavi\'{c} and His Symphonic Poem So\v{c}a/Isonzo (1917) within the Context of First World War}, keyword = {Croatia, Austria-Hungary, Isonzo, Italy, Belgrade, symphonic poem, music, musical criticism, First World War}, publisher = {Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo, Hrvatski institut za povijest, Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font