Pregled bibliografske jedinice broj: 899968
Fonološki procesi kod djece rane predškolske dobi (2 ; 6 - 3 ; 6 godina)
Fonološki procesi kod djece rane predškolske dobi (2 ; 6 - 3 ; 6 godina), 2017., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 899968 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Fonološki procesi kod djece rane predškolske dobi (2 ; 6 - 3 ; 6 godina)
(Phonological processes in children between 2 ; 6 - 3 ; 6 years)
Autori
Bassi, Dora
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
26.09
Godina
2017
Stranica
58
Mentor
Mildner, Vesna
Ključne riječi
fonološki proces, fonološki razvoj, govorno-jezični razvoj
(phonological processes, phonological development, speech-language development)
Sažetak
U ovome radu govori se o fonološkim procesima u hrvatskom jeziku kod djece u ranom djetinjstvu (2 ; 6 . 3 ; 6 godina). Cilj ovog rada bio je utvrditi koji se sve fonološki proecesi javljaju u hrvatskom jeziku, koji su najčašći, te smanjuje li se broj fonoloških procesa usporedno sa rastom dobi djeteta. Također, htjelo se vidjeti postoji li spolna razlika u korištenju fonoloških procesa. Rad se sastoji od teorijskog i empirijskog dijela. U teorijskom dijelu navedena su obilježja govorno-jezičnog razvoja, te je detaljno objašnjen fonološki razvoj, nakon toga iscrpno su obrađeni fonološki procesi, kako se definiraju, zašto se javljaju, navodi se i dokazuje njihova univerzalnost, te se navode teorijska znanja o fonološkim procesima u hrvatskom jeziku. U emprijiskom dijelu govori se o provedenom istraživanju fonoloških procesa kod djece 2 ; 6 do 3 ; 6 godina, koje je provedeno u vrtiću "Cvrčak", te je sudjelovalo 33 ispitanika. Istraživanje se temelji na zadatku imenovanja slika, a ispitivanje je provedeno individualno, u predškolskoj ustanovi, unutar prostora u kojem boravi pojedina grupa koja se trenutno ispituje. U prosjeku je imenovanje trajalo oko 10 minuta. Fotografije su prikazivane na tabletu jer se smatra da je na taj način djeci zanimljivije i da dulje zadržava njihovu pozornost. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine radi lakšeg analiziranja i prikazivanja dobivenih podataka. Prvu skupinu čine djeca u dobi između 2 ; 6 i 3 ; 0 godina, dakle 30-36 mjeseci, dok drugu skupinu čine djeca u dobi između 3 ; 1 i 3 ; 6 godina, dakle 37-42 mjeseca. U prvu skupinu spada 22 ispitane djece, a u drugu skupinu 11 djece. Rezultati su potvrdili postavljene hipoteze, te su pokazali kako se u hrvatskom jeziku javljaju svi fonološki procesi koje smo promatrali na temelju strane literature. Najčešći fonološki procesi u hrvatskom jeziku su: zamjena poluvokala likvidima i međusobno, pojednostavljivanje konsonantskih skupina, zamjena palatala prednjijima, palatalizacija frikativa i afrikata te slogotvorno /r/. Fonološki procesi koju su se najmanje pojavili su epenteza, umetanja vokala između konsonanata i ozvučivanje uvjetovano kontekstom. Također, primjećene su razlike u učesatalosti korištenja fonoških procesa između mlađe (30-36 mjeseci) i starije grupe (37-42 mjeseca). Nisu primjećene zamjetne razlike u korištenju fonoloških procesa s obzirom na spol.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija