Pregled bibliografske jedinice broj: 897653
Kontroverzijski spisi sjevernohrvatskih franjevaca Antuna Bačića, Stjepana Vilova i Emerika Pavića u 18. stoljeću
Kontroverzijski spisi sjevernohrvatskih franjevaca Antuna Bačića, Stjepana Vilova i Emerika Pavića u 18. stoljeću // Diacovensia : teološki prilozi, 25 (2017), 1; 101-122 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 897653 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kontroverzijski spisi sjevernohrvatskih
franjevaca Antuna Bačića, Stjepana Vilova i
Emerika Pavića u 18. stoljeću
(The 18th century controversial theology
documents of the northern Croatian Franciscans
Antun Bačić, Stjepan Vilov and Emerik Pavić)
Autori
Šutalo, Goranka
Izvornik
Diacovensia : teološki prilozi (1330-2655) 25
(2017), 1;
101-122
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
kontroverzijski katekizmi u 18. stoljeću ; katoličke vjerske istine , pravoslavni vjerski sadržaji ; konfesionalni identitet i alteritet ; franjevci Antun Bačić ; Stjepan Vilov i Emerik Pavić
(controversial catechisms in the 18th century ; Catholic religious truths ; Orthodox religious contents ; confessional identity and alterity ; Franciscans Antun Bačić ; Stjepan Vilov and Emerik Pavić)
Sažetak
Uz primjenu imagološke analitičke metode, a na temelju kontroverzijskih katekizama sjevernohrvatskih franjevaca (Bačić, Vilov, Pavić) iz 18. st., rad se bavi fenomenom konstituiranja konfesionalnog (katoličkog) identiteta i (pravoslavnog) alteriteta kao središnjeg dijela problematike. Konfesionalna se drugost stoga nastoji jasnije definirati analizom suodnosa autopredodžbi i heteropredodžbi na relaciji katolici – pravoslavci u 18. stoljeću, prvenstveno na području Slavonije. Spomenuti su franjevci, kao pripadnici budimskoga kulturnog kruga, pisali djela teološke kontroverzije na narodnome jeziku koja je u 18. st. bila izraz osobitog teološkog interesa među (slavonskim) vjerskim polemičarima. Sva su trojica franjevaca tijekom svog pastoralnog rada zasigurno bila u kontaktu s pravoslavnim kršćanima, no glavni recipijenti franjevačkih kontroverzističkih tekstova nisu pravoslavni kršćani nego katolici kojima su takva djela namijenjena kao praktična pomagala u vjerničkome dijalogu s pravoslavnim kršćanima. Nije stoga slučajno što franjevci u svoje katekizme umeću kontroverzističke dijelove (iako im to nije glavna svrha). Ni Bačić, ni Vilov, a ni Pavić ne pišu prave vjerske polemike, poput onih isusovačkih na latinskom (Pejačević, Werntle, Šimunić) pa i hrvatskom jeziku (Kanižlić), ali su njihovi katekizmi uvelike obilježeni i određeni kontroverzijskom tematikom/problematikom. Posebna im je vrijednost i u tome što su pisani narodnim jezikom koji je ipak rijetkost za polemički žanr u osamnaestome stoljeću, obilježen visokim stilom (latinskim jezikom), složenom teološkom i crkvenopovijesnom tematikom i upućenošću obrazovanim recipijentima. Katekizmi spomenutih franjevaca otkrivaju nasljedovanje tendencija i preokupacija posttridentskoga razdoblja katoličke obnove te su osebujan i važan pokazatelj smjera vjerskopolemičke literature u sklopu šireg konteksta književne kulture u osamnaestostoljetnoj Slavoniji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Religious and Theological Abstracts
- Bibliographic Information Base in Patristics
- European Reference Index for the Humanities