Pregled bibliografske jedinice broj: 89415
Kompatibilnost podražaja i reakcije-Simonov efekt
Kompatibilnost podražaja i reakcije-Simonov efekt // XIII. Dani psihologije u Zadru-sažetci radova / Sorić, Izabela (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2002. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 89415 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kompatibilnost podražaja i reakcije-Simonov efekt
(Stimulus reaction compatibility - Simon effect)
Autori
Zdravković, Željka ; Dražović, Renata ; Gregov, Ljiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XIII. Dani psihologije u Zadru-sažetci radova
/ Sorić, Izabela - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2002
Skup
XIII. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 23.05.2002. - 25.05.2002
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Simonov efekt; podražajna kongruentnost
(Simon effect; stimulus congruency)
Sažetak
U okviru brojnih ispitivanja utvrđeno je da učinak u zadacima izborne reakcije ovisi o usklađenosti između prostornih i dinamičkih karakteristika nekog podražajnog sklopa i načina na koji se na njega treba reagirati, odnosno o kompatibilnosti podražaja i reakcije. Simon (1969) je u svojim istraživanjima utvrdio da vrijeme reakcije ovisi o spacijalnoj kompatibilnosti podražaja i reakcije i onda kad spacijalne informacije nisu relevantne za izvođenje reakcije, te pretpostavio da je to posljedica tendencije da se reagira na mjesto koje prostorno korespondira mjestu prezentacije podražaja (tzv. Simonov efekt). Međutim, kako su rezultati ispitivanja na ovom području kontradiktorni, neki autori (Hasbroucq & Guiard, 1991, na primjer) su negirali postojanje tzv. Simonovog efekta, te naveli da vrijeme reakcije ovisi prvenstveno o tome u kojoj se mjeri karakteristike podražaja (bile one relevantne ili ne) podudaraju sa zadanom reakcijom (tzv. podražajna kongruentnost). Cilj ovog ispitivanja bio je utvrditi efekte spacijalne kompatibilnosti podražaja i reakcije na učinak u zadacima izborne reakcije, kada su oni relevantni i irelevantni za izvođenje zadane reakcije. U ispitivanju je sudjelovalo 15 ispitanika u dobi od 19 do 22 godine. Zadaci izborne reakcije na dva podražaja bili su prezentirani na ekranu računala. Podražaji (krug i kvadrat) su se pojavljivali u gornjoj desnoj ili lijevoj polovici ekrana, istovremeno su se u donjem dijelu ekrana pojavljivala dva znaka koja su određivala mjesto reakcije ispitanika. Zadatak ispitanika je bio da u skladu s zadanom uputom, u prvom dijelu ispitivanja reagiraju na oblik (krug-kvadrat) podražaja, a u drugom na poziciju (lijevo-desno) pojavljivanja podražaja. Analizom dobivenih rezultata utvrđeni su značajni efekti spacijalne kompatibilnosti podražaja i reakcije na vrijeme reakcije, i kada spacijalne informacije nisu bile relevantne za izvođenje reakcije, što je u skladu sa Simonovim rezultatima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija