Pregled bibliografske jedinice broj: 893207
Musica reservata
Musica reservata // Nagnuće tišini: Marko Ruždjak, skladatelj / Inclination towards Silence: Marko Ruždjak, Composer / Davidović, Dalibor ; Kiš Žuvela, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2017. str. 101-141
CROSBI ID: 893207 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Musica reservata
Autori
Davidović, Dalibor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Nagnuće tišini: Marko Ruždjak, skladatelj / Inclination towards Silence: Marko Ruždjak, Composer
Urednik/ci
Davidović, Dalibor ; Kiš Žuvela, Sanja
Izdavač
Hrvatsko muzikološko društvo
Grad
Zagreb
Godina
2017
Raspon stranica
101-141
ISBN
978-953-6090-58-7
Ključne riječi
reducirano slušanje, zvukovna figura, koncert, arabeska, stranost, subjektivitet, zaokret
(reduced listening, sound figure, concerto, arabesque, otherness, subjectivity, turn)
Sažetak
Glazbenu poetiku Marka Ruždjaka obilježava u isti mah skrivenost i neskrivenost, prozirnost i tajnovitost. U ovome se radu istražuju različite razine na kojima se odvija ova igra. Skrivenost i neskrivenost odnose se u prvome redu na način oblikovanja Ruždjakovih skladbi: pojedinačne dionice mogu izaći u prvi plan ili se prikriti utapajući se u zvukovnu okolinu što je čine druge dionice. Svaki put iznova odigravajući ovu igru, kao svojevrsni koncerti (kako u smislu glazbene vrste tako i u smislu glazbene prigode), skladbe uprizoruju njezine različite varijante, ali istodobno pokazuju i zajedničke crte, karakteristične za Ruždjakovo skladanje. Igra skrivenosti i neskrivenosti zamjetna je i na razini građe: glazbeni elementi Ruždjakovih skladbi kadri su nešto evocirati ili pak prikriti, pri čemu ishodištem evokacije mogu biti kako naslovi ili predlošci (tekstovni, likovni) tako i glazbene vrste i sastavi, ali i pojedinačne glazbene geste itd. Dočim se tako skladbe s jedne strane otvaraju svakovrsnim – ili pak nikakvim – evokacijama, s druge strane kao da se uvijek iznova vraćaju istome, upućujući na neko počelo glazbe onkraj subjektiviteta subjekta (ako pod ovime razumijemo njezino novovjekovno određenje). U posljednjem dijelu članka pokazuje se kako Ruždjakovo djelo uprizoruje igru skrivenosti i neskrivenosti i na razini samoga zasnivanja glazbe.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti