Pregled bibliografske jedinice broj: 892798
NAKIT KAO DIO ODJEVNE KOMPOZICIJE
NAKIT KAO DIO ODJEVNE KOMPOZICIJE, 2017., diplomski rad, diplomski, Tekstilno tehnološki fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 892798 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
NAKIT KAO DIO ODJEVNE KOMPOZICIJE
(Jewelery as part of the clothing collection)
Autori
Muniši, Ernestina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Tekstilno tehnološki fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
19.09
Godina
2017
Stranica
20
Mentor
Jazvić, Paulina
Ključne riječi
Nakit, kompozicija, Bizant, povijest, Jadran, simbol, emajl, ikona, mozaik, freska, slikarstvo, skulptura, izrada, Istra...
(Jewelery, composition, Byzantine, history, Adriatic, symbol, enamel, icon, mosaic, fresco, painting, sculpture, making, Istria..)
Sažetak
U radu razmatram pojedine arheološke nalaze (relikvijarni i pektoralni križevi, naušnice, ogrlice i privjesci) bizantske provenijencije na području Bizantskoga Carstva što uključuje i istočnu obalu Jadrana. Kronološki sagledavam povijest umjetnosti toga doba. Inspiraciju crpim iz njihove arhitekture, slikarstva, skulpture, nakita i općenito ukrašavanja u povijesnim zapisima i arheološkim nalazima, te ujedinjujem suvremeni pogled na nakit kao dio odjevne kompozicije. Nakit se kroz povijest od reprezentativnog pretvorio u sastavni dio svakodnevice za sudjelovanje u životu. Ukras je postao nepretenciozan znak nositelja. „Nema ničeg prošlog za čim bi se smjelo čeznuti, ima samo vječito novo koje se oblikuje iz proširenih elemenata prošlog, a prava čežnja mora uvijek biti produktivna, da ono što novo stvara bude bolje“. (Goethe). Spojiti slobodu kreacije i perfekciju zanata cilj je svakog umjetnika, osobito onog koji svoj istraživački karakter nastoji izraziti u mediju o kojem će se rijetko tko usuditi što reći. Oblikovanje nakita nemoguće je proučavati i tumačiti izdvojeno od estetike doba u kojem nastaje. Promjene izgleda i izraza oblikovnog jezika zavise od tehničke evolucije i teorijskih saznanja, kao i prilagodljivosti te razvoja materijala kojima je moguće izraziti stvarnost, odrediti stvaralački identitet. Limitiran prostorom i kretnjama tijela, određen vremenom, načelno maloga formata, nezavisan i odvojiv od tijela (ali nezamisliv bez tijela), nakit se uglavnom doživljava u ograničavajućem kontekstu dekorativnosti koja ga na određen način lišava individualnosti. Svesti pod zajednički nazivnik, ukalupiti ga u dio odjevne kompozicije, promotriti pod povećalom kojim se ističe isključivo fenomen ukrašavanja – sve to govori o aspektima poimanja nakita kao statusnog, društvenog, imovinskog simbola, dok sve prisutnije oznake (subkulturalnog, suvremenog i svakodnevnog), objedinjujemo uvijek prikladnim terminom „eksperimentalnog postupka“ koji se koristi kao mogući način definiranja estetskih orijentacija. Zbog interesa prema drugim medijima i disciplinama razlog je zašto nakit razmatram više u kontekstu dizajna, a ne umjetničkog obrta, odnosno primijenjene umjetnosti. Usklađenost s namjerom spoja dizajna odjeće i nakita s produkcijom unikatne povijesti bizantskog duha.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti