Pregled bibliografske jedinice broj: 892177
Metafore s predumišljajem - između de Saussureovog paradoksa i Griceovog načela suradnje
Metafore s predumišljajem - između de Saussureovog paradoksa i Griceovog načela suradnje // Riječki filološki dani 11.
Rijeka, Hrvatska, 2016. (plenarno, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 892177 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metafore s predumišljajem - između de Saussureovog paradoksa i Griceovog načela suradnje
(Deliberate metaphors – between de Saussure’s Paradox and Grice’ Cooperative Principle)
Autori
Brdar, Mario
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Skup
Riječki filološki dani 11.
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 24.11.2016. - 26.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
inovativne metafore ; de Saussurov paradoks ; Griceova naéelo suradnje ; preslikavanja
(novel metaphor ; de Saussure’s paradox ; Gricean Principle of Cooperation ; mappings)
Sažetak
U izlaganju se raspravlja o nekonvencionalnim, inovativnim metaforičkim izrazima s osobnim imenima poput: (1) Kakvo vino stvara taj Mozart među zadarskim vinarima, praktično usred ničega! (2) Is sad singleton Vladimir Putin the Jennifer Aniston of European politics? koji uspostavljaju vezu među relativno disparatnim domenama te mogu predstavljati poteškoću pri interpretaciji odnosno stvoriti situaciju koja dovodi do problema poznatog pod imenom de Saussureov paradoks (kako to da jezik kao uređen i čvrsto strukturiran sustav funkcionira kao sredstvo komuniciranja i kada je očigledno stalno zahvaćen mijenama). Analiza konteksta uprabe takvih kreativnih metafora pokazuje da se radi o metaforma iz predumišljaja: govornici svjesno kreiraju začudne veze među disparatnim domenama, ali se, u skladu s Griceovim načelom suradnje i trude olakšati obradu takvih izraza te u skladu s maksimom kvantitete idu s predumišljajem u eksplikaciju preslikavanja dok se ne približe nekoj količini serviranih informacija za koje pretpostavljaju da će usmjeriti interpretaciju prema onome što imaju na umu, kao na primjer u: (3) Iako se predviđa da bi do kraja godine Apple mogao prodati čak 45 milijuna primjeraka iPhonea 5, činjenica je da nam svojim novim smartphoneom nisu prezentirali nešto što već ranije nismo vidjeli kod njihovih konkurenata. No, Apple ima stabilnu bazu obožavatelja koji za proizvode drugih kompanija često ne žele ni čuti. S time se gotovo da ne može pohvaliti ni jedan drugi konkurent. iPhone je i najkomercijalniji, medijski najbolje praćen i najpoznatiji mobitel na svijetu, slikovito rečeno on je “Lady Gaga” među mobitelima. Sve mu to daje prednost nad konkurencijom iako po karakteristikama i cijeni uvijek ima i boljih od njega.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija