Pregled bibliografske jedinice broj: 890202
Bočna stabilnost kolosijeka
Bočna stabilnost kolosijeka, 2016., diplomski rad, preddiplomski, Građevinski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 890202 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Bočna stabilnost kolosijeka
(Lateral stability of the railway track)
Autori
Devald, Mihael
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Građevinski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
27.09
Godina
2016
Stranica
28
Mentor
Lakušić, Stjepan
Ključne riječi
izbacivanje kolosijeka, temperatura, mjerenje bočnog otpora, rješavanje problema bočne stabilnosti kolosijeka
(track buckling, temperature, track lateral resistance measurement, track lateral stability problems solving)
Sažetak
U radu je opisan problem bočne stabilnosti kolosijeka. Bočni otpor kolosijeka bitan je dio procjene otpornosti izbacivanja konstrukcije kolosijeka koji se javlja uslijed određenih uvjeta. Može se dogoditi uzdužno ili bočno, koje je češće. Izbacivanje kolosijeka je iznenadni pomak kolosijeka, događa se kada tlačne sile uzrokovane temperaturnim porastom, uzdužnim putovanjem tračnica ili dinamičkim opterećenjem prelaze u pasivno zadržavane sile pružene konstrukcijom kolosijeka. Razlikujemo statičko izbacivanje kolosijeka, koje je uzrokovano samo toplinskim opterećenjem, od dinamičkog, koje je uzrokovano kombinacijom toplinskih opterećenja i opterećenja vozilima. U radu su opisani čimbenici koji pogoduju izbacivanju kolosijeka: tračnica, pričvrsni pribor, pragovi, zastor, bočni i uzdužni otpor, torzijska otpornost, parametri vozila te faktori jačanja bočne otpornosti kolosijeka od kojih su bitni tračnice, veza tračnica i praga te interakcija praga i zastora. Bitan faktor kod bočne stabilnosti kolosijeka je temperatura, odnosno toplinsko opterećenje. Problem bočne stabilnosti kolosijeka javlja se i u krivinama gdje na težište vozila djeluju centripetalna i centrifugalna sila koje izazivaju brojne neželjene posljedice. Osiguranje bočne stabilnosti postiže se korištenjem krivina većih polumjera ili nadvišenjem tračnice. Otpornost na bočno pomicanje kolosijeka mjeri se testom jednostrukog praga (STPT), testom pomaka ploča, testom mehaničkog pomaka i kontinuirano dinamičkim mjerenjem bočnog otpora. Istraživanje bočne stabilnosti kolosijeka je vrlo važno zbog velikih troškova sanacije koje izbacivanje kolosijeka sa sobom nosi, ali i povećanja bočne stabilnosti jer se na taj način sprječavaju nesreće. Problemi bočne stabilnosti kolosijeka rješavaju se korištenjem kapa za osiguranje bočnog pomicanja kolosijeka, korištenjem elastičnih podložaka, postavljanjem kolosijeka na čvrstu podlogu bez zastora, nadvišenjem kolosijeka u krivini i povećanjem bočne krutosti kolosijeka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Građevinarstvo