Pregled bibliografske jedinice broj: 889068
Kritičko čitanje za kritičko građanstvo
Kritičko čitanje za kritičko građanstvo, 2017. (ostalo).
CROSBI ID: 889068 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kritičko čitanje za kritičko građanstvo
(Critical Reading for Critical Citizenship)
Autori
Peti-Stantić, Anita
Izvornik
Program skupa
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostalo
Godina
2017
Ključne riječi
kritičko čitanje, čitalačka pismenost, kombinatorne kompetencije čitatelja
(critical reading, reading competence, combinatorial competence of a reader)
Sažetak
U izlaganju je bilo riječi o razvoju čitalačke pismenosti kao multidisciplinarne aktivnosti koja omogućuje i potiče razvoj cjelovite osobe, pri čemu se čitalačka pismenost tumači kroz povezivanje i ispreplitanje vještina čitanja i pisanja. U tom se kontekstu kao jedan od najvažnijih pojmova ističe automatiziranost čitanja, koja je pretpostavka dubinskoga čitanja kao krajnjeg cilja čitateljske kompetencije. Cilj dubinskoga čitanja je dekodiranje i razumijevanje teksta, kao i razvijanje kompleksnijih sposobnosti kao što su zaključivanje, analiza i sposobnost prožimanja vlastitoga iskustva i teksta. Stoga se dubinsko čitanje smatra skupom kognitivnih/spoznajnih i metakognitivnih procesa. U izlaganju je posebno istaknuto kako se do dubinskoga čitanja dolazi razvojem kombinatornih čitateljskih sposobnosti, stupnjevito, razvojem inicijalnih, metakognitivnih (analoško mišljenje kao most između znanja o svijetu i sposobnosti zaključivanja i kritičke analize) i generativnih procesa. Ciljevi, neposredno povezani s razvojem kombinatornih čitateljskih sposobnosti, ostvaruju se suradnjom stručnjaka lingvista, psihologa i psiholingvista i profesora u obrazovnom procesu, a na osnovi dosadašnjih istraživanja pokazuje se da je na leksičkoj razini primarno ispitivanje kategorije konkretnosti / predočivosti i rad na razumijevanju leksika na svim razinama, na gramatičkoj je razini nužno utvrditi relevante obrasce i razviti sposobnost za generativnost na svim razinama gramatičke analize te na kraju, profesore i učenike naučiti prepoznavati 5 osnovnih struktura teksta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija