Pregled bibliografske jedinice broj: 886926
Emocionalna iskustva učitelja kao prediktori njihova mentalnoga zdravlja
Emocionalna iskustva učitelja kao prediktori njihova mentalnoga zdravlja // Psihologijske teme, 26 (2017), 2; 355-375 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 886926 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Emocionalna iskustva učitelja kao prediktori njihova mentalnoga zdravlja
(Emotional Experiences as Predictors of Teachers' Mental Health)
Autori
Macuka, Ivana ; Burić, Irena ; Slišković, Ana
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 26
(2017), 2;
355-375
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
učitelji, emocije, emocionalna iscrpljenost, mentalno zdravlje, psihopatološki simptomi
(teachers, emotions, emotional exhaustion, mental health, psychopathological symptoms)
Sažetak
Učiteljska je profesija emocionalno zahtjevna profesija te učitelji navode kako u svom poslu doživljavaju različite ugodne i neugodne emocije značajnoga intenziteta. Različite emocije koje učitelji doživljavaju u odnosu s profesionalnim aktivnostima mogu utjecati na njihov profesionalni, ali i osobni razvoj. Učestalo se doživljavanje negativnih emocija u svakodnevnom radu u odnosu s učenicima, roditeljima, kolegama i nadređenima, uz doživljaj emocionalne iscrpljenosti (kao važnog aspekta sagorijevanja na poslu) može nepovoljno odraziti na psihološku dobrobit učitelja te povećati zastupljenost i psihopatoloških simptoma. U ovom je istraživanju ispitana uloga različitih emocija koje učitelji mogu doživjeti u odnosu s učenicima u razredu, roditeljima i obrazovnim sustavom, kao i doživljaj emocionalne iscrpljenosti u objašnjenju zastupljenosti anksioznih, depresivnih i somatizacijskih simptoma kod učitelja. Istraživanje je provedeno na uzorku od 1149 osnovnoškolskih učitelja predmetne nastave iz različitih hrvatskih regija. Ukupno je sudjelovalo 210 učitelja i 939 učiteljica u dobi između 24 i 65 godina. S obzirom su na rodne razlike u zastupljenosti pojedinih psihopatoloških simptoma provedene zasebne analize na poduzorcima učitelja i učiteljica. Provedbom je hijerarhijskih regresijskih analiza utvrđeno da, uz kontrolu duljine radnog staža (koja značajno doprinosi objašnjenju simptoma somatizacije kod učiteljica), određene emocije (zasićenost, ljubav, ljutnja i beznađe doživljene u odnosu s učenicima ; anksioznost doživljena u odnosu s roditeljima, te doživljaj razočaranosti u obrazovni sustav), kao i doživljaj emocionalne iscrpljenosti ostvaruju značajne samostalne doprinose objašnjenju anksioznih, depresivnih i somatizacijskih simptoma učitelja. Dobiveni rezultati upućuju na to da objašnjenju psihopatoloških simptoma učitelja i učiteljica u najvećoj mjeri pridonosi doživljaj emocionalne iscrpljenosti kao posljedica svakodnevnog pritiska na poslu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-5065 - Nastavničke emocije i strategije emocionalne regulacije: osobni i kontekstualni antecedenti i efekti na motivaciju, dobrobit i odnose sa studentima (TEERS-ZD5) (Burić, Irena, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus