Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 886331

Utjecaj okoline na govornokomunikacijsku kompetenciju djece: jezične igre kao poticaj dječjemu govornom razvoju


Šego, Jasna
Utjecaj okoline na govornokomunikacijsku kompetenciju djece: jezične igre kao poticaj dječjemu govornom razvoju // Govor, 26 (2009), 2; 119-149 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)


CROSBI ID: 886331 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Utjecaj okoline na govornokomunikacijsku kompetenciju djece: jezične igre kao poticaj dječjemu govornom razvoju
(The Influence of Surrounding on Speech- Communicatonal Competency of Children: Language Games as a Motivation to Children Speech Development)

Autori
Šego, Jasna

Izvornik
Govor (0352-7565) 26 (2009), 2; 119-149

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni

Ključne riječi
jezična kompetencija djece ; govorni razvoj ; jezične igre
(language competency of children ; language development ; language games)

Sažetak
Jezik je prirodni komunikacijski sustav. Govor je jezik u akciji, optimalna zvučna komunikacija. Prve tri godine života najintenzivnije su za jezično-govorni razvoj djeteta. Različite su teorije i metodološki pristupi pokušali objasniti spomenuti razvoj: biheviorizam, nativizam, kognitivizam, pragmatizam. Budući da nijedna teorija nije potpuno objasnila tu pojavu, treba je objašnjavati multidisciplinarno. Na jezičnu kompetenciju djece i jezično-govorni razvoj utječu različiti čimbenici: urođene sposobnosti, razvijen govorni i slušni aparat, društveno okruženje (interakcija s odraslima i vršnjacima), mediji, dječja samoaktivnost. U intelektualno poticajnoj i emocionalno zdravoj sredini, u ozračju razumijevanja i ljubavi, dijete će uspješno razvijati svoje potencijale. U radu se nabrajaju fonološke, morfološke, sintaktičke i leksičke značajke tipičnoga djetetova jezično-govornog razvoja. Svako dijete međutim slijedi svoj put. Ne ovlada li kojom vještinom u određenom dobnom rasponu, ne znači da ima kakav poremećaj. Komunikacija djeteta s okolinom počinje već u majčinoj utrobi – dijete čuje zvučni podražaj i odgovara kretanjem. Prva djetetova vokalna komunikacija plač je nakon rođenja. Predškolsko dijete, svladavajući govor, prolazi kroz dvije faze – predjezičnu i jezičnu fazu. Da bi dijete lakše usvojilo govor, važno je stvarati različite komunikacijske situacije. Djeca koja vokalno komuniciraju i koju odrasli više potiču na razgovor pokazuju višu razinu jezičnoga razvoja. Smanjena učestalost spomenutoga komunikacijskog čina može rezultirati djetetovim zaostajanjem u razvoju. Mediji također igraju važnu ulogu u poticanju jezično- govornog razvoja djece. Kvalitetni crtani filmovi, televizijske emisije, videoigre i računalne igre mogu prenositi znanja i pozitivno djelovati na razvoj dječje komunikacijske kompetencije. Odrasli trebaju biti dječji sugovornici: pitači, slušatelji, poticatelji dječjih jezičnih mogućnosti. Kada su roditelji i odgojitelji više partneri, a manje autoriteti, djeca dulje i više uživaju u interakciji. Djecu treba motivirati na razmišljanje i razgovor o različitim temama, da postavljaju pitanja i pronalaze odgovore, treba ih hrabriti da govore o sebi i drugima, igrati se s njima. Kroz igru predškolsko dijete najprirodnije spoznaje svijet. Igra motivira izražavanje misli i osjećaja, divergentno mišljenje, razvija jezične sposobnosti, stvara svijest o mogućnostima jezika (dijete shvaća npr. da jezikom može izraziti svoje mišljenje, razumjeti drugoga, suosjećati s drugima). Igra pruža zadovoljstvo, omogućuje komunikaciju i socijalizaciju, tj. interakciju s odraslima i vršnjacima. Dijete se u igri može osloboditi negativnih iskustava njihovim ponavljanjem. Rad donosi i izbor igara korisnih za poticanje djetetovih sposobnosti slušanja, govorenja, čitanja i pisanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Jasna Šego (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada Hrčak

Citiraj ovu publikaciju:

Šego, Jasna
Utjecaj okoline na govornokomunikacijsku kompetenciju djece: jezične igre kao poticaj dječjemu govornom razvoju // Govor, 26 (2009), 2; 119-149 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
Šego, J. (2009) Utjecaj okoline na govornokomunikacijsku kompetenciju djece: jezične igre kao poticaj dječjemu govornom razvoju. Govor, 26 (2), 119-149.
@article{article, author = {\v{S}ego, Jasna}, year = {2009}, pages = {119-149}, keywords = {jezi\v{c}na kompetencija djece, govorni razvoj, jezi\v{c}ne igre}, journal = {Govor}, volume = {26}, number = {2}, issn = {0352-7565}, title = {Utjecaj okoline na govornokomunikacijsku kompetenciju djece: jezi\v{c}ne igre kao poticaj dje\v{c}jemu govornom razvoju}, keyword = {jezi\v{c}na kompetencija djece, govorni razvoj, jezi\v{c}ne igre} }
@article{article, author = {\v{S}ego, Jasna}, year = {2009}, pages = {119-149}, keywords = {language competency of children, language development, language games}, journal = {Govor}, volume = {26}, number = {2}, issn = {0352-7565}, title = {The Influence of Surrounding on Speech- Communicatonal Competency of Children: Language Games as a Motivation to Children Speech Development}, keyword = {language competency of children, language development, language games} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font