Pregled bibliografske jedinice broj: 885672
O ženama u „Viencu“ i o liku učiteljice u trima književnim tekstovima 19. stoljeća
O ženama u „Viencu“ i o liku učiteljice u trima književnim tekstovima 19. stoljeća // Kroatologija, 2 (2011), 2; 141-160 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 885672 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O ženama u „Viencu“ i o liku učiteljice u trima književnim tekstovima 19. stoljeća
(On Women in “Vienac” and the Female Teacher in Three Literary Texts of the 19th Century)
Autori
Šego, Jasna
Izvornik
Kroatologija (1847-8050) 2
(2011), 2;
141-160
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
domoljublje ; emancipacija ; obrazovanje ; osvješćivanje ; neovisnost
(patriotism ; emancipation ; education and consciousness ; independence)
Sažetak
U 19. stoljeću u Hrvatskoj školovanje žena uglavnom je u funkciji odgoja i obrazovanja dobrih supruga, nacionalno svjesnih majki i spretnih kućanica. Ženi je mjesto u privatnosti doma, a muškarcu u javnoj sferi. Ipak, i u tim, za ženu teškim, okolnostima progovaraju osviještene žene i neki muškarci – zalažu se za ravnopravnost muškaraca i žena te za ulazak žena na sveučilište. U radu se promatra i slika učiteljice na temelju triju književnoumjetničkih tekstova – Perkovčeve Stankovačke učiteljice, Šenoine Branke i romana K. Š. Gjalskoga Đurđica Agićeva te tekstova o odgojno-obrazovnom sustavu objavljenih u „Viencu“ od 1869. do 1903. Na taj se način stječe djelomičan uvid u sliku učiteljice u Hrvatskoj u kontekstu 19. stoljeća. Lik učiteljice u književnosti kao mogućem svijetu povezuje se s nesebičnošću, altruizmom, domoljubljem, osvješćivanjem i emancipiranjem, ljubavlju prema svomu pozivu, težnjom za prosvjećivanjem hrvatskoga sela te s pokušajima odupiranja primitivizmu, ljudskoj okrutnosti i beskrupuloznosti. Takav se lik nalazi u „procijepu“ između privatnoga i javnoga, idealizma i razočaranja, sreće i udesa. U oblikovanju lika učiteljice u hrvatskoj književnosti 19. stoljeća prepoznaju se realističke značajke i moralno- didaktičke tendencije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija