Pregled bibliografske jedinice broj: 885255
Ujednačavanje raspodjele naprezanja vijčanog spoja optimiranjem veličine uspona
Ujednačavanje raspodjele naprezanja vijčanog spoja optimiranjem veličine uspona // Zbornik radova Osmog susreta Hrvatskog društva za mehaniku / Penava, Davorin ; Guljaš, Ivica ; Bošnjak Klečina, Mirjana (ur.).
Osijek: Hrvatsko društvo za mehaniku (HDM), 2017. str. 197-202 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 885255 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ujednačavanje raspodjele naprezanja vijčanog spoja optimiranjem veličine uspona
(Equalization of stress distribution on threaded connection optimizing pitch size)
Autori
Šimunović, Vjekoslav ; Kozak, Dražan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zbornik radova Osmog susreta Hrvatskog društva za mehaniku
/ Penava, Davorin ; Guljaš, Ivica ; Bošnjak Klečina, Mirjana - Osijek : Hrvatsko društvo za mehaniku (HDM), 2017, 197-202
ISBN
978-953-7539-22-1
Skup
Osmi susret Hrvatskog društva za mehaniku
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 07.07.2017. - 08.07.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
vijčani spojevi ; raspodjela naprezanja ; optimiranje uspona ; metoda konačnih elemenata
(threaded connection ; stress distribution ; pitch optimizing ; finite element method)
Sažetak
Poznato je da su profili navoja u vijčanom spoju nejednoliko opterećeni, stoga je u radu analizirana i optimirana upravo raspodjela naprezanja na primjeru vijčanog spoja s ISO metričkim navojem. Izrađen je CAD parametarski model vijčanog spoja u svrhu analiziranja i optimiranja raspodjele naprezanja povećanjem uspona matice. Također uspoređeno je ponašanje klasičnog i optimiranog vijčanog spoja i izrađena tablica optimiranih rješenja uspona. Analizom pomoću MKE prikazano je stanje naprezanja klasičnog vijčanog spoja na odabranom primjeru s navojem M16. Pokazalo se i potvrdilo klasično ponašanje vijčanih spojeva gdje prvi profili navoja u kontaktu prenose većinu opterećenja dok su ostali znatno manje opterećeni. Pretpostavka je da se povećanjem uspona matice, odnosno postojanjem određene pozitivne razlike između uspona matice i vijka, ponašanje klasičnih vijčanih spojeva može poboljšati. Navedeno je primijenjeno te je rezultiralo smanjenjem ekvivalentnog naprezanja za 30%. Na ovaj način poboljšava se raspodjela naprezanja kao i dinamička izdržljivost vijčanih spojeva. Određivanjem korigirane veličine uspona za navoje opće primjene, prikazanih u tablicama, može se zaključiti kako je metoda primjerenija za navoje većih nazivnih promjera. Veličine razlike uspona, koje su dosta male, rastu s porastom nazivnog promjera pa tako poprimaju veličine koje su lakše i jeftinije izvedive.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Strojarski fakultet, Slavonski Brod