Pregled bibliografske jedinice broj: 88396
Religioznost, nereligioznost i neke vrijednosti mladih
Religioznost, nereligioznost i neke vrijednosti mladih // Mladi uoči trećeg milenija / Ilišin, Vlasta i Radin, Furio (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2002. str. 79-124
CROSBI ID: 88396 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Religioznost, nereligioznost i neke vrijednosti mladih
(Religiosity, non-religiosity and some values of the youth)
Autori
Marinović-Jerolimov, Dinka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Mladi uoči trećeg milenija
Urednik/ci
Ilišin, Vlasta i Radin, Furio
Izdavač
Institut za društvena istraživanja
Grad
Zagreb
Godina
2002
Raspon stranica
79-124
ISBN
953-6218-11-9
Ključne riječi
religioznost, nereligioznost, mladi, vrijednosti, Hrvatska
(religiostiy, non-religiosity, youth, values, Croatia)
Sažetak
Prema iznesenim podacima o istraživanim dimenzijama religioznosti, mladi danas iskazuju mnogo veću religioznost nego prije petnaestak godina. Porast je utvrđen u svim istraživanim dimenzijama: konfesionalna samoidentifikacija povećala se za 26%, religijska samoidentifikacija za 40%, sudjelovanje u religijskoj praksi povećalo se za 25%, a podaci o prihvaćanju vjerovanja (iako ne "striktno" komparabilni) upućuju na to da je u ovoj dimenziji došlo do najvećeg povećanja. Međutim, podaci o razlici utvrđenoj na interdimenzionalnoj razini, od najveće rasprostranjene konfesionalne samoidentifikacije (88% katolika) do najmanje rasprostranjene obvezne religijske prakse (24%), pokazuju da mladi ne odstupaju u tom smislu od ostale "odrasle" populacije. I kod njih dominiraju oblici tradicionalne religioznosti, dok je aktualna religioznost manje razvijena. S obzirom na sociodemografske pokazatelje, odrednice njihove veće religioznosti su prije svega ambijentalne i socijalizacijske, u smislu više tradicionalnog ili više modernog ambijenta i načina života. Mladi su u značajnom opsegu religijski socijalizirani i u obitelji i kroz vjeronauk, a isto tako odgajaju (ili su spremni odgajati) i svoju djecu, motivirani najviše potrebom održanja vjere, ali i pozitivnim odgojnim utjecajem koji prepoznaju u religiji. Na razini vrijednosti (kao što uostalom paralelno prihvaćaju crkvena i izvancrkvena vjerovanja) mladi očito ne doživljavaju nespojivim smatrati se religioznima, a imati stavove suprotne stavovima svoje religije i crkve u području seksualnosti i morala. Sekularne ideje i vrijednosti usvajaju se i egzistiraju uz religijske vrijednosti, što ukazuje na svojevrsni vrijednosni relativizam, odnosno na istovremenu zastupljenost vrijednosnih orijentacija koje na teorijskoj razini mogu biti sasvim suprotne. Povijesno prisutna i široko rasprostranjena tradicionalna crkvena religioznost u Hrvatskoj, izmijenjeni položaj religije i crkve u društvu, sloboda iskazivanja religioznosti, institucionalno podupiranje religiozne orijentacije usmjereno upravo na mlade kroz uvođenje konfesionalnog vjeronauka u škole, te odrastanje u društvu opterećenom tragičnim ratnim zbivanjima, društvu neujednačenog društvenog i političkog "razvoja", siromaštva i konfuzije, te suženih perspektiva posebno za mlade - društvene su "koordinate" tako narasle religioznosti. U nedostatku drugih ponuđenih koherentnih vrijednosnih uporišta, ne možemo ne zapitati se nije li tako narasla religioznost mladih (a i ostale populacije) velikim dijelom upravo izraz prihvaćanja jedinog "ponuđenog" tradicionalnog vrijednosnog (nacionalno-religijskog) identifikacijskog obrasca? U mjeri u kojoj je religioznost dio obiteljske i šire kulturne i nacionalne tradicije, te poticaja koji su u tom smislu dolazili ili dolaze iz društva i crkve, može se pretpostaviti i stabiliziranje vjerničke strukture mladih. No istovremeno bi se takva religioznost mogla naći pred velikim izazovima s kojima se u zapadnim modernim (i postmodernim?) društvima već našla.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
01000103
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Profili:
Dinka Marinović-Jerolimov
(autor)