Pregled bibliografske jedinice broj: 880481
Povezanost društvenih nejednakosti sa školskim uspjehom i aspiracijama za visoko obrazovanje
Povezanost društvenih nejednakosti sa školskim uspjehom i aspiracijama za visoko obrazovanje // VI. nacionalni sociološki kongres Hrvatskog sociološkog društva: Struktura i dinamika društvenih nejednakosti / Branko Ančić, Katarina Grbavac, Anja Gvozdanović (ur.).
Zagreb: Hrvatsko sociološko društvo, 2017. str. 51-51 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 880481 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost društvenih nejednakosti sa školskim uspjehom i aspiracijama za visoko obrazovanje
(The association of social inequalities with school success and aspirations for higher education)
Autori
Puzić, Saša ; Košutić, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
VI. nacionalni sociološki kongres Hrvatskog sociološkog društva: Struktura i dinamika društvenih nejednakosti
/ Branko Ančić, Katarina Grbavac, Anja Gvozdanović - Zagreb : Hrvatsko sociološko društvo, 2017, 51-51
ISBN
978-953-8070-05-1
Skup
VI. nacionalni sociološki kongres Hrvatskog sociološkog društva: Struktura i dinamika društvenih nejednakosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.04.2017. - 08.04.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
obrazovne nejednakosti, kulturni kapital, teorija racionalnog djelovanja, izbjegavanje relativnog rizika, obrazovno postignuće, obrazovne odluke
(educational inequalities, cultural capital, rational action theory, relative risk aversion, educational outcome, educational decisions)
Sažetak
Brojna međunarodna istraživanja kontinuirano ukazuju na povezanost društvenog porijekla i obrazovnih ishoda učenika, kao što su školsko postignuće i obrazovni izbori (Sirin, 2005 ; Chesters and Watson, 2013). Pri tome se ističu analize temeljene na obrazovanju i zaposlenju roditelja kao važnim čimbenicima koji utječu na obrazovni put djeteta. Međutim, autori se razlikuju u objašnjenjima društvenih procesa i mehanizama kojima se (re)produciraju postojeće društvene i obrazovne nejednakosti (Goldthorpe, 1996). Dva dominantna pristupa u literaturi kojima se objašnjava veza između društvene stratifikacije i obrazovnog postignuća su teorija kulturne i društvene reprodukcije P. Bourdieua (1977, 1984) i teorija racionalnog izbora s ishodištem u teoriji R. Boudona (1974). Prema Bourdieuovoj teoriji, obrazovna nejednakost je posljedica klasnih razlika u distribuciji različitih tipova kapitala (ekonomskog, kulturnog i socijalnog). Kulturni kapital, koji se uglavnom stječe putem obiteljske socijalizacije, najkorisniji je oblik kapitala u obrazovnom sustavu, budući da utječe na obrazovno postignuće i učeničke aspiracije u obrazovnom sistemu. Drugi pristup, temeljen na Boudonovoj teoriji, ne polazi od kulturnih razlika i preferencija učenika, već ističe racionalnost procesa donošenja odluka u obrazovanju, kako samih učenika, tako i njihovih roditelja. Obrazovne nejednakosti se shvaćaju kao agregirane posljedice (Becker, 2009) racionalnog odlučivanja u obrazovnom sustavu, pri čemu se posebna pažnja pridaje ključnim obrazovnim tranzicijama (prijelazi u više stupnjeve obrazovanja). U ovom se radu istražuje mogućnost komplementarnosti teorije kulturne reprodukcije i jednog aspekta teorije racionalnog izbora - izbjegavanja relativnog rizika, pri objašnjenju obrazovnog uspjeha i obrazovnih odluka o nastavku školovanja na visokoškolskoj razini. Istraživanje je provedeno na nacionalnom uzorku učenika završnih razreda srednjih škola u Hrvatskoj, reprezentativnom prema spolu i tipu školskog programa (N= 1909). Istraživanje je provedeno u 98 javnih srednjih škola tijekom jednog školskog sata, putem anketnog upitnika za učenike. Provedene su linearna i logistička regresijska analiza kako bi se analizirao utjecaj pojedinih prediktora iz sklopa kulturnog kapitala i teorije racionalnog izbora pri objašnjenju uspjeha u školi i odluke o nastavku školovanja. Analize su pokazale kako su oba eksplanatorna mehanizma, kulturni kapital i izbjegavanje relativnog rizika, bili pozitivno povezani sa školskim uspjehom i aspiracijama prema visokom obrazovanju. Umjesto da se promatraju kao nepovezani, oba mehanizma se mogu shvatiti kao komplementarne sastavnice učeničkih obrazovnih dispozicija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Pedagogija