Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 879287

ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU


Kekez, Anna; Bilić, Vesna
ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU // Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 61 (2015), 2; 47-64 (međunarodna recenzija, izvorni znanstveni rad, znanstveni)


CROSBI ID: 879287 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU
(Why Good Children Do Bad Things: The Role of Moral Disengagement in Different Ways of Involvement in Peer Violence)

Autori
Kekez, Anna ; Bilić, Vesna

Izvornik
Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja (0044-4855) 61 (2015), 2; 47-64

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni rad, znanstveni

Ključne riječi
moralno odstupanje, vršnjačko nasilje, počinitelji, žrtve, promatrači nasilja
(moral disengagement, the roles of children in peer violence, bullying)

Sažetak
Nasilje među vršnjacima skupni je fenomen u kojem se djeca različito angažiraju, a kako bi sačuvala samopoštovanje i smanjila samoosudu, nastoje opravdavati svoje ponašanje koristeći strategije moralnog odstupanja. U ovom radu ispituje se odnos između različitih uloga djece u vršnjačkom nasilju i moralnog odstupanja. U istraživanju su sudjelovala 422 učenika sedmih i osmih razreda osnovnih škola (13, 43 godina). Uz upitnik općih podataka, korištene su i prilagođene skale moralnog odstupanja i uloga djece u vršnjačkom nasilju. Rezultati pokazuju da je 35% ispitanih učenika doživjelo vršnjačko nasilje, a najveći ih broj sebe percipira u ulozi branitelja, zatim promatrača, pasivnog ili aktivnog pomoćnika, a najmanje u ulozi počinitelja nasilja. Žrtve nasilja češće su djevojčice, a rezultati pokazuju nisku, ali statistički značajnu povezanost s ulogom počinitelja i pomoćnika te sugeriraju da su žrtve sklone prikrivanju ili umanjivanju odgovornosti i samookrivljavanju. Dječaci u odnosu na djevojčice imaju veći rezultat na skali počinitelja te aktivnih i pasivnih pomoćnika, a utvrđena je visoka povezanost ovih uloga kao i zajednički prediktor - umanjivanje posljedica nasilja. Uz to ulogu počinitelja i aktivnog pomoćnika predviđa i prikrivanje i umanjivanje odgovornosti. Na skali koja mjeri uloga branitelja djevojčice imaju viši rezultat u odnosu na dječake, a utvrđena je i negativna povezanost s počiniteljima i pomoćnicima. Rezultati pokazuju da branitelji nisu skloni kognitivnom restrukturiranju i prikrivanju odgovornosti. Nije utvrđena povezanost promatrača s drugim ulogama, ali češće su to učenici boljeg školskog uspjeha, neskloni kognitivnom restrukturiranju. Zaključak da procesi moralnog odstupanja igraju potencijalno važnu ulogu u nasilju i razumijevanju razlika u angaž-manu učenika u njemu, ima važne implikacije za školske preventivne programe.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Vesna Bilić (autor)

Avatar Url Anna Alajbeg (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Kekez, Anna; Bilić, Vesna
ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU // Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 61 (2015), 2; 47-64 (međunarodna recenzija, izvorni znanstveni rad, znanstveni)
Kekez, A. & Bilić, V. (2015) ZAŠTO DOBRA DJECA RADE LOŠE STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLIČITOM ANGAŽMANU DJECE U VRŠNJAČKOM NASILJU. Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 61 (2), 47-64.
@article{article, author = {Kekez, Anna and Bili\'{c}, Vesna}, year = {2015}, pages = {47-64}, keywords = {moralno odstupanje, vr\v{s}nja\v{c}ko nasilje, po\v{c}initelji, \v{z}rtve, promatra\v{c}i nasilja}, journal = {\v{Z}ivot i \v{s}kola : \v{c}asopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja}, volume = {61}, number = {2}, issn = {0044-4855}, title = {ZA\v{S}TO DOBRA DJECA RADE LO\v{S}E STVARI: ULOGA MORALNOG ODSTUPANJA U RAZLI\v{C}ITOM ANGA\v{Z}MANU DJECE U VR\v{S}NJA\v{C}KOM NASILJU}, keyword = {moralno odstupanje, vr\v{s}nja\v{c}ko nasilje, po\v{c}initelji, \v{z}rtve, promatra\v{c}i nasilja} }
@article{article, author = {Kekez, Anna and Bili\'{c}, Vesna}, year = {2015}, pages = {47-64}, keywords = {moral disengagement, the roles of children in peer violence, bullying}, journal = {\v{Z}ivot i \v{s}kola : \v{c}asopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja}, volume = {61}, number = {2}, issn = {0044-4855}, title = {Why Good Children Do Bad Things: The Role of Moral Disengagement in Different Ways of Involvement in Peer Violence}, keyword = {moral disengagement, the roles of children in peer violence, bullying} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font