Pregled bibliografske jedinice broj: 877295
Priroda i vrijednost prenatalnog i postmortalnog nepostojanja
Priroda i vrijednost prenatalnog i postmortalnog nepostojanja, 2014., doktorska disertacija, Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka
CROSBI ID: 877295 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Priroda i vrijednost prenatalnog i postmortalnog nepostojanja
(Nature and value of prenatal and postmortal nonexistence)
Autori
Biondić, Marin
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet u Rijeci
Mjesto
Rijeka
Datum
06.03
Godina
2014
Stranica
222
Mentor
Berčić, Boran
Ključne riječi
epikurizam, hedonizam, komparativizam, lišavanje, nepostojanje, smrt
(annihilation, comparativism, death, deprivation, epicureanism, nonexistence)
Sažetak
U radu se bavim analizom vrijednosti prenatalnog i postmortalnog nepostojanja. Temeljna pretpostavka rasprave jest da kada biće umre, ono prestaje postojati. Ukoliko je to uistinu točno ; a čak i ako nije ; pitanje je zašto je smrt loša za osobu koja je umrla, ako smrt rezultira nepostojanjem? Nakon temeljnih terminoloških odrednica i pretpostavki, u radu iznosim četiri modela koji objašnjavaju vrijednost smrti. Prvi od njih je Epikurov model, prema kojemu je smrt neutralna za osobu koja je umrla. Drugi model jest Nagelov model ; tzv. deprivacijsko objašnjenje ; koji eksplicira Aristotelovu ideju da je smrt krajnje zlo. Prema Nagelovom modelu, zlo smrti je neiskustveno zlo koje se sastoji od lišavanja dobara života. Treći jest Feldmanov model ; sofisticiraniji model deprivacijskog objašnjenja ; koji za posljedicu ima tvrdnju da je smrt u većini slučajeva loša za osobu koja je umrla, ali ponekad može biti dobra ili neutralna za osobu koja je umrla. Četvrti model, jest model koji zlo smrti objašnjava teorijom neostvarenja kategoričkih želja. Analizom navedenih modela, zaključujem, da ako smrt jest zlo za osobu koja je umrla, onda je najbolje objašnjena uz određene preinake Feldmanovog modela. Meutim, svi navedeni modeli ; osim onog Epikurovog ; moraju odgovoriti na pitanje je li prenatalno lišavanje jednako tako loše kao i postmortalno lišavanje, ili nije ni postmortalno lišavanje loše budući da nije ni prenatalno, kako je to mislio Lukrecije. Smatram da deprivacijska teorija može riješiti Lukrecijev problem, ali se u konačnici susreće s problemom vrijednosti, tj. s nemogucnošću dokazivanja neiskustvenog zla „nepokolebljivim“ epikurejcima. Budući da se „nepokolebljivim“ epikurejcima ne može dokazati da je smrt loša za osobu koja je umrla, moj zaključak o vrijednosti smrti za osobu koja je umrla završava u blagoj „epikureizaciji“ deprivacijske teorije. Drugim riječima, zaključujem da je smrt vrsta zla koja nas ne bi trebala u značajnoj mjeri zabrinjavati
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka