Pregled bibliografske jedinice broj: 874695
Asimptota i asimptotsko ponašanje – didaktička transpozicija objekta znanja u gimnazijskom obrazovanju u Republici Hrvatskoj
Asimptota i asimptotsko ponašanje – didaktička transpozicija objekta znanja u gimnazijskom obrazovanju u Republici Hrvatskoj, 2017., doktorska disertacija, Prirodoslovno-matematički fakultet, Matematički odsjek, Zagreb
CROSBI ID: 874695 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Asimptota i asimptotsko ponašanje – didaktička transpozicija objekta znanja u gimnazijskom obrazovanju u Republici Hrvatskoj
(Asymptote and asymptotic behavior – didactic transposition in general secondary education in Croatia)
Autori
Katalenić, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Prirodoslovno-matematički fakultet, Matematički odsjek
Mjesto
Zagreb
Datum
15.03
Godina
2017
Stranica
154
Mentor
Čižmešija, Aleksandra ; Milin Šipuš, Željka
Ključne riječi
asimptota, asimptotsko ponašanje, gimnazijsko obrazovanje, matematičko obrazovanje, didaktička transpozicija, antropološka teorija didaktike (ATD), referentni epistemološki model (REM)
(Asymptote, asymptotic behaviour, secondary education, mathematical education, didactical transposition, anthropological theory of the didactics (ATD), reference epistemological model (REM).)
Sažetak
Asimptota i asimptotsko ponašanje objekti su matematičkog znanja prisutni u različitim područjima matematike. Asimptotsko ponašanje istaknuto je svojstvo nekih funkcija i krivulja te važan alat za opisivanje i rješavanje raznovrsnih matematičkih i izvanmatematičkih problema. Različitost pristupa kojima se ostvaruje te širok spektar sadržaja i područja nastave matematike s kojima se može povezati, odnosno u kojima je relevantan objekt znanja, asimptotu čine zanimljivim objektom istraživanja. U ovom doktorskom radu istražena je i opisana didaktička transpozicija tog objekta znanja u gimnazijskom obrazovanju u Republici Hrvatskoj. Teorijski okvir unutar kojega je provedeno ovo istraživanje jest antropološka teorija didaktike (ATD), koju je razvio francuski matematičar Yves Chevallard početkom 1980-tih godina za potrebe istraživanja matematičkog obrazovanja. Pregled relevantne svjetske znanstvene literature ukazuje na to da su malobrojna istraživanja fokusirana na opisivanje asimptote kao objekta znanja. Osobito nedostaje onih u kojima se sagledavaju različiti aspekti tog matematičkog pojma te njihov međusobni utjecaj, odnosno različiti konteksti u kojima je taj pojam relevantan. Osim toga, ovo je prvo istraživanje u Republici Hrvatskoj kojim se tema iz gimnazijskog matematičkog obrazovanja teorijski utemeljeno adresira i povezuje s inicijalnim sveučilišnim obrazovanjem nastavnika matematike. Istraživanje je provedeno u skladu s odabranim teorijskim okvirom i obuhvaća tri faze: analizu udžbenika, upitnike sa studentima nastavničkog smjera matematike i intervju sa znanstvenicima. Izgrađen je referentni epistemološki model za objekt znanja asimptote koji je usklađen sa zahtjevima znanja za poučavanje te podržan akademskim znanjem i saznanjima epistemoloških istraživanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Matematika
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Matematički odjel, Zagreb,
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb,
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek