Pregled bibliografske jedinice broj: 87446
Internalizirani i eksternalizirani problemi adolescenata : povezanost sa samopoimanjem i roditeljskim odgojnim postupcima
Internalizirani i eksternalizirani problemi adolescenata : povezanost sa samopoimanjem i roditeljskim odgojnim postupcima // XIII. dani psihologije u Zadru : sažetci radova / Sorić, Isabela (ur.).
Zadar: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2002. str. 60-60 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 87446 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Internalizirani i eksternalizirani problemi adolescenata : povezanost sa samopoimanjem i roditeljskim odgojnim postupcima
(Internalised and extarnalised problems of adolescents : The relationships with the self-concept and parental child-rearing practices)
Autori
Raboteg-Šarić, Zora ; Rijavec, Majda ; Franc, Renata
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XIII. dani psihologije u Zadru : sažetci radova
/ Sorić, Isabela - Zadar : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2002, 60-60
Skup
XIII. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 23.05.2002. - 25.05.2002
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
internalizirani i eksternalizirani problemi; adolescencija; samopoimanje; roditeljski odgojni postupci
(internalised and externalised problems; adolescence; self-concept; parental child-rearing practices)
Sažetak
U radu se ispituje odnos između roditeljskih odgojnih postupaka, dječjeg samopoimanja te eksternaliziranih i internaliziranih problema dječaka i djevojčica. U ispitivanju je sudjelovalo 340 učenika (179 djevojčica i 161 dječak) šestih i sedmih razreda osnovne škole. Primijenjene su skale za procjenu različitih dimenzija roditeljskog ponašanja (Raboteg-Šarić i Brajša-Žganec, 2000), tj. roditeljskog nadzora, podrške, zajedničkog odlučivanja i uključenosti u odgoju, skale koje je razvila Harter (1985) za mjerenje različitih aspekata samovrednovanja (školske sposobnosti, socijalna prihvaćenost, sportske sposobnosti, tjelesni izgled, ponašanje, opće samopoštovanje) te adaptirana verzija Achenbachova (1991) upitnika za procjenu dječjih internaliziranih (anksioznost/depresivnost, psihosomatske tegobe) i eksternaliziranih problema (agresivnost/impulzivnost, devijantno ponašanje). Provedene su regresijske analize mjera problema na mjere roditeljskih postupaka i dječjeg samopoimanja. Dimenzije roditeljskog ponašanja i samopoimanja omogućuju bolje objašnjenje problema djevojčica nego li dječaka. Također su utvrđene razlike u važnosti pojedinih dimenzija roditeljskih postupaka i samopoimanja za objašnjenje problema dječaka i djevojčica. Kod dječaka je utvrđen samostalan prediktivan doprinos samo roditeljskog nadzora pri čemu je veći nadzor praćen s manje izraženim problemima agresivnosti/impulzivnosti te anksioznosti/depresivnosti. Kod djevojčica su, osim slabijeg roditeljskog nadzora, značajni prediktori anksioznosti i depresivnosti slabija roditeljska podrška i manja spremnost za zajedničko odlučivanje. Slabiji roditeljski nadzor značajan je prediktor i izraženijeg devijantnog ponašanja, a manje zajedničkog odlučivanja povezano je s izraženijim psihosomatskim tegobama. U uzorku djevojčica, uz navedene varijable roditeljskog ponašanja, bolje samovrednovanje tjelesnog izgleda i socijalne prihvaćenosti značajno doprinosi manje izraženim problemima anksioznosti/depresivnosti, a slabije samopoimanje vezano uz školske sposobnosti doprinosi učestalijim problemima psihosomatske prirode. Slabija regulacija ponašanja značajan je prediktor eksternaliziranih problema, a agresivnost je također povezana s nižim općim samopoštovanjem. Kod dječaka je za predikciju internaliziranih problema važno samopoimanje vezano uz sportske sposobnosti. Uz to, veća anksioznost/depresivnost povezana je s nižim općim samopoštovanjem. Slabija regulacija ponašanja značajan je prediktor izraženije agresivnosti, dok su ozbiljniji eksternalizirani problemi kao što su devijantna ponašanja povezani s nižim općim samopoštovanjem.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija