Pregled bibliografske jedinice broj: 872457
Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja
Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja, 2015., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 872457 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja
(The Role of Collaboration Quality and BasicPsychological Needs in Explaining Life and Job Satisfaction ofTeachers)
Autori
Maras, Nevenka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
16.02
Godina
2015
Stranica
202
Mentor
Opić, Siniša
Neposredni voditelj
Rijavec, Majda
Ključne riječi
kvaliteta suradnje, temeljne psihološke potrebe, zadovoljstvo poslom, učitelj
(Collaboration Quality, Basic Psychological Needs, Job Satisfaction, Teacher)
Sažetak
U fokusu istraživanja je suradnja učitelja osnovne škole kao bitnoga čimbenika kvalitete odgojno-obrazovnog procesa. Budući da pojam suradnje nije jednoznačno definiran, teorijski se dio rada bavi detaljnijom analizom različitih aspekata suradnje (suradnja kao socijalan proces, kao ponašanjenastavnika, kao djelatnost učitelja), sa stajališta različitih znanstvenih disciplina. Cilj istraživanja je utvrditi kvalitetu različitih vrsta suradnje učitelja osnovne škole ovisno o različitim sociodemografskim karakteristikama te uočiti povezanost suradnje učitelja i njihove dobrobiti. Pritom se pretpostavlja da će povezanost između suradnje i dobrobiti biti posredovano zadovoljenjem temeljnih psiholoških potreba. Istraživanje je provedeno na uzorku od 495 učitelja razredne i predmetnenastave osnovnih škola u Splitsko-dalmatinskoj, Dubrovačko-neretvanskoj, Primorsko-goranskoj, Zagrebačkoj i Osječko-baranjskoj županiji. Za potrebe istraživanja koristila se Ljestvica kvalitete suradnje učitelja(Gerecht, Steinert, Klieme i Döbrich, 2007). Ljestvica zadovoljstva životom (Diener, Emmons, Larsen i Griffin, 1985) te Ljestvica zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba na poslu (Van den Broeck, Vansteenkiste, De Witte, Soenens i Lens, 2010). Razlika u kvaliteti suradnje s obzirom na različite demografske varijable (dob, spol, stupanj završenog obrazovanja, radni staž, razredna/predmetna nastava, mjesto rada) analizirana je t-testom i jednosmjernom analizom varijance (ANOVA), zatim robusnim WELCH i BROWN FORSYTHE testovimate se naknadno izvršila post hoc analiza razlika i utvrdila razina dobivene statističke značajnosti razlika korištenjem Scheffetesta razlika. Od navedenih demografskih varijabli, djelomično se potvrdila razlika kvaliteta suradnje kod ispitanika s definiranom nezavisnom vaijablom spol, pri čemu je vidljivo da ženski spol ima višu procjenu na tri faktora: školska suradnja, suradnja na kurikulumu i suradnja u ocjenjivanju. Isto tako, djelomično se potvrdila pretpostavka koja ukazuje da je kvaliteta suradnje kod učitelja razredne nastave veća nego kod učitelja predmetne nastave. Naime, sukladno dobivenim rezultatima, od ukupno 6 faktoraanalizirana u ovom istraživanju, učitelji razredne nastave na 4 faktora suradnje imaju više procjene od svojih kolega učitelja predmetne nastave: školska suradnja, suradnja na kurikulumu, suradnja u ocjenjivanju i nastavna suradnja. Za određivanje povezanosti između kvalitete suradnje, zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba na poslu i zadovoljstva životom i poslom primijenjena je hijerarhijska regresijska analiza, a za određivanje posredujuće uloge temeljnih psiholoških potreba u povezanosti između kvalitete suradnje i zadovoljstva životom/poslom koristilo se strukturalno modeliranje. Ovo istraživanje je potvrdilo da su nastavna suradnja, školska suradnja, suradnja u kolektivu, suradnja na kurikulumu, razmjena nastavnih iskustava, suradnja u ocjenjivanju i komunikcija u kolektivu, značajni pozitivni prediktori poslovnog i životnog zadovoljstva. Korištenjem konfirmatornog pristupa, odnosno modeliranja strukturalnim jednadžbama, analiziralo se je li povećanje razina kvalitete suradnje pozitivno povezano sa zadovoljenjem sve tri temeljne psihološke potrebe, što bi posljedično trebalo biti značajno povezano sa životnim zadovoljstvom. Veća razina kvalitete suradnje bit će pozitivno povezana sa zadovoljenjem sve tri temeljne psihološke potrebe što će onda biti značajno povezano sa životnim i poslovnim zadovoljstvom, dok je zadovoljenje temeljnih psiholoških potreba dobar medijator varijabla između kvalitete različitih vrsta suradnje i životnog zadovoljstva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb