Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 872457

Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja


Maras, Nevenka
Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja, 2015., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 872457 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja
(The Role of Collaboration Quality and BasicPsychological Needs in Explaining Life and Job Satisfaction ofTeachers)

Autori
Maras, Nevenka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Učiteljski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
16.02

Godina
2015

Stranica
202

Mentor
Opić, Siniša

Neposredni voditelj
Rijavec, Majda

Ključne riječi
kvaliteta suradnje, temeljne psihološke potrebe, zadovoljstvo poslom, učitelj
(Collaboration Quality, Basic Psychological Needs, Job Satisfaction, Teacher)

Sažetak
U fokusu istraživanja je suradnja učitelja osnovne škole kao bitnoga čimbenika kvalitete odgojno-obrazovnog procesa. Budući da pojam suradnje nije jednoznačno definiran, teorijski se dio rada bavi detaljnijom analizom različitih aspekata suradnje (suradnja kao socijalan proces, kao ponašanjenastavnika, kao djelatnost učitelja), sa stajališta različitih znanstvenih disciplina. Cilj istraživanja je utvrditi kvalitetu različitih vrsta suradnje učitelja osnovne škole ovisno o različitim sociodemografskim karakteristikama te uočiti povezanost suradnje učitelja i njihove dobrobiti. Pritom se pretpostavlja da će povezanost između suradnje i dobrobiti biti posredovano zadovoljenjem temeljnih psiholoških potreba. Istraživanje je provedeno na uzorku od 495 učitelja razredne i predmetnenastave osnovnih škola u Splitsko-dalmatinskoj, Dubrovačko-neretvanskoj, Primorsko-goranskoj, Zagrebačkoj i Osječko-baranjskoj županiji. Za potrebe istraživanja koristila se Ljestvica kvalitete suradnje učitelja(Gerecht, Steinert, Klieme i Döbrich, 2007). Ljestvica zadovoljstva životom (Diener, Emmons, Larsen i Griffin, 1985) te Ljestvica zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba na poslu (Van den Broeck, Vansteenkiste, De Witte, Soenens i Lens, 2010). Razlika u kvaliteti suradnje s obzirom na različite demografske varijable (dob, spol, stupanj završenog obrazovanja, radni staž, razredna/predmetna nastava, mjesto rada) analizirana je t-testom i jednosmjernom analizom varijance (ANOVA), zatim robusnim WELCH i BROWN FORSYTHE testovimate se naknadno izvršila post hoc analiza razlika i utvrdila razina dobivene statističke značajnosti razlika korištenjem Scheffetesta razlika. Od navedenih demografskih varijabli, djelomično se potvrdila razlika kvaliteta suradnje kod ispitanika s definiranom nezavisnom vaijablom spol, pri čemu je vidljivo da ženski spol ima višu procjenu na tri faktora: školska suradnja, suradnja na kurikulumu i suradnja u ocjenjivanju. Isto tako, djelomično se potvrdila pretpostavka koja ukazuje da je kvaliteta suradnje kod učitelja razredne nastave veća nego kod učitelja predmetne nastave. Naime, sukladno dobivenim rezultatima, od ukupno 6 faktoraanalizirana u ovom istraživanju, učitelji razredne nastave na 4 faktora suradnje imaju više procjene od svojih kolega učitelja predmetne nastave: školska suradnja, suradnja na kurikulumu, suradnja u ocjenjivanju i nastavna suradnja. Za određivanje povezanosti između kvalitete suradnje, zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba na poslu i zadovoljstva životom i poslom primijenjena je hijerarhijska regresijska analiza, a za određivanje posredujuće uloge temeljnih psiholoških potreba u povezanosti između kvalitete suradnje i zadovoljstva životom/poslom koristilo se strukturalno modeliranje. Ovo istraživanje je potvrdilo da su nastavna suradnja, školska suradnja, suradnja u kolektivu, suradnja na kurikulumu, razmjena nastavnih iskustava, suradnja u ocjenjivanju i komunikcija u kolektivu, značajni pozitivni prediktori poslovnog i životnog zadovoljstva. Korištenjem konfirmatornog pristupa, odnosno modeliranja strukturalnim jednadžbama, analiziralo se je li povećanje razina kvalitete suradnje pozitivno povezano sa zadovoljenjem sve tri temeljne psihološke potrebe, što bi posljedično trebalo biti značajno povezano sa životnim zadovoljstvom. Veća razina kvalitete suradnje bit će pozitivno povezana sa zadovoljenjem sve tri temeljne psihološke potrebe što će onda biti značajno povezano sa životnim i poslovnim zadovoljstvom, dok je zadovoljenje temeljnih psiholoških potreba dobar medijator varijabla između kvalitete različitih vrsta suradnje i životnog zadovoljstva.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Siniša Opić (mentor)

Avatar Url Majda Rijavec (mentor)

Avatar Url Nevenka Maras (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Maras, Nevenka
Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja, 2015., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
Maras, N. (2015) 'Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholoških potreba u objašnjenju životnog i poslovnog zadovoljstva učitelja', doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Maras, Nevenka}, year = {2015}, pages = {202}, keywords = {kvaliteta suradnje, temeljne psiholo\v{s}ke potrebe, zadovoljstvo poslom, u\v{c}itelj}, title = {Uloga kvalitete suradnje i temeljnih psiholo\v{s}kih potreba u obja\v{s}njenju \v{z}ivotnog i poslovnog zadovoljstva u\v{c}itelja}, keyword = {kvaliteta suradnje, temeljne psiholo\v{s}ke potrebe, zadovoljstvo poslom, u\v{c}itelj}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Maras, Nevenka}, year = {2015}, pages = {202}, keywords = {Collaboration Quality, Basic Psychological Needs, Job Satisfaction, Teacher}, title = {The Role of Collaboration Quality and BasicPsychological Needs in Explaining Life and Job Satisfaction ofTeachers}, keyword = {Collaboration Quality, Basic Psychological Needs, Job Satisfaction, Teacher}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font