Pregled bibliografske jedinice broj: 871549
Utjecaj konteksta na rješavanje problemskih zadataka u početnoj nastavi matematike
Utjecaj konteksta na rješavanje problemskih zadataka u početnoj nastavi matematike, 2008., magistarski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 871549 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj konteksta na rješavanje problemskih zadataka u početnoj nastavi matematike
(Impact of context on problem-solving tasks in elementary mathematics)
Autori
Klasnić, Irena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
17.03
Godina
2008
Stranica
129
Mentor
Jurić, Vladimir
Ključne riječi
Problemski matematički zadaci ; zadaci promjene ; zadaci kombiniranja ; zadaci usporedbe ; neutralan situacijski kontekst ; smisleniji situacijski kontekst ; SPR (Situacija – Problem – Rješavač) model
(Mathematical word problems ; change problems ; combine problems ; compare problems ; neutral situational context ; familiar situational context ; SPS (Situation – Problem – Solver) model)
Sažetak
U ovom radu razmatra se utjecaj konteksta na rješavanje problemskih matematičkih zadataka u početnoj nastavi matematike i to s aspekta učitelja praktičara. Problemski zadaci sastavni su dio matematike i učenici se gotovo svakodnevno susreću s njima. Ti zadaci trebali bi djeci povezati sadržaje matematike i spoznaje o konkretnom okruženju, te bi ih djeca, oslanjajući se na vlastito iskustvo, trebala lakše rješavati. Unatoč očekivanom, problemski zadaci u početnoj nastavi matematike djeci su teški i nerazumljivi te učenici često doživljavaju neuspjeh u njihovu rješavanju. Prezentirano istraživanje provedeno je u trećim razredima u četiri osnovne škole (N=215). U empirijskom dijelu ispitivana je uspješnost učenika u rješavanju različitih tipova problemskih zadataka zbrajanja i oduzimanja u skupu prirodnih brojeva do 1 000, različitog situacijskog konteksta. Tijekom dva tjedna nastave ispitanici eksperimentalne skupine uvježbavali su zadatke smislenijeg situacijskog konteksta, dok su istovremeno ispitanici kontrolne skupine uvježbavali zadatke neutralnog konteksta. Svaki učenik ispitan je dvaput identičnim ispitom znanja, dakle primijenjen je test-retest, s vremenskim razmakom od dva tjedna. Korišteni su zadaci promjene, kombiniranja i usporedbe. Svi tipovi zadataka pojavljuju se jednak broj puta u neutralnom i situacijski smislenijem kontekstu. Rezultati ukazuju na ujednačen uspjeh dječaka i djevojčica u rješavanju problemskih zadataka. Zadaci usporedbe spadaju u najteži tip zadataka, bez obzira je li kontekst bio neutralan ili situacijski smisleniji. Prezentirani rad oslanja se na Reusserov SPR model i polazi od hipoteze da dodatno osmišljavanje situacije u zadatku djeci olakšava pravilno razumijevanje i rješavanje postavljenog problema. Analiza podataka ukazuje na nešto bolji uspjeh učenika eksperimentalne skupine koji su uvježbavali zadatke smislenijeg situacijskog konteksta, ali ta razlika ne prelazi razinu statističke značajnosti. Jedan od razloga tome vjerojatno je prekratak period uvježbavanja, jer, da bi se pokazao učinak promjene uvedene u nastavu matematike, dva tjedna su premalo.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Matematika
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb