Pregled bibliografske jedinice broj: 869762
Utjecaj broja usmjeravajućih Luchinsovih problema na metakognitivne procjene težine
Utjecaj broja usmjeravajućih Luchinsovih problema na metakognitivne procjene težine // Knjiga sažetaka - Book of Abstracts / Arambašić, Lidija ; Erceg, Inja ; Kamenov, Željka (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju, Filozofski Fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2017. str. 236-236 (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 869762 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj broja usmjeravajućih Luchinsovih problema na metakognitivne procjene težine
(The effect of the number of priming Luchins' problems on metacognitive assestments of difficulty)
Autori
Jurić, Ante ; Valerjev, Pavle
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga sažetaka - Book of Abstracts
/ Arambašić, Lidija ; Erceg, Inja ; Kamenov, Željka - Zagreb : Odsjek za psihologiju, Filozofski Fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2017, 236-236
Skup
23. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 06.04.2017. - 08.04.2017
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Einstellung efekt, Luchinsovi problemi s posudama, metakognitivne procjene težine
(Einstellung effect, Luchins problem, metacognitive assestments of difficulty)
Sažetak
Pri rješavanju klasičnih Luchinsovih problema s posudama s vodom, kod osoba se javlja proces automatizacije, odnosno transfer s namjernih na djelomično nesvjesne kognitivne procese. Ispitanici koji rješavaju Luchinsove probleme pokazuju „Einstellung efekt“, po kojem ispitanici, ako ponovljeno rješavaju probleme istim načinom, mogu biti „zaslijepljeni” za novi i lakši način rješavanja te se mogu držati starog problemskog seta. Rezultati novijih istraživanja pokazuju da u zadacima mišljenja metakognitivne procjene ovise o znakovima kao što su fluentnost odgovora te o postojanju konflikta u inicijalnom odgovoru. Usmjeravajući odgovori stoga bi trebali kroz povećanje automatizacije odgovora ujedno povećati fluentnost i utjecati na metakognitivnu procjenu. Cilj istraživanja bio je ispitati efekte broja usmjeravajućih problema (0, 4 i 10) na vrijeme, procjene težine i način rješavanja dvaju kritičnih Luchinsovih problema s posudama s vodom. Problemi su bili nalik onima u Luchinsovu klasičnom eksperimentu. Svi ispitanici (N=60) prisustvovali su uvježbavanju prije glavnog dijela eksperimenta. Ispitanicima se pomoću računalnog programa mjerilo vrijeme rješavanja problema, kojeg su rješavali na papiru, a zatim su procjenjivali težinu svakog problema. Način rješavanja svakog problema kodiran je naknadno. Analizirali su se utjecaj broja usmjeravajućih problema na procjene težine, način i vrijeme rješavanja kritičnih problema te povezanost između procjena težine i vremena rješavanja kritičnih problema. Procjene težine i vrijeme rješavanja kritičnih problema nisu se razlikovali s obzirom na broj usmjeravajućih problema. Uzroci takvih rezultata mogu se tražiti u pretpostavkama da su ispitanici bili relativno heterogeni i da su kritični problemi bili prejednostavni. Klasični Einstellung efekt potvrđen je. U kontrolnoj skupini (bez usmjeravajućih problema) bilo je manje ispitanika s težim i više s lakšim načinom rješavanja kritičnih problema, dok su u skupini s deset usmjeravajućih problema frekvencije načina rješavanja bile suprotnog smjera. Duže rješavani kritični problemi procijenjeni su težima, a kraće rješavani lakšima, što može biti pokazatelj da osobe upotrebljavaju vrijeme rješavanja problema kao znak koji pomaže u metakognitivnoj procjeni težine problema.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija