Pregled bibliografske jedinice broj: 869117
Iz zborskog opusa skladatelja Josipa Kaplana
Iz zborskog opusa skladatelja Josipa Kaplana // Josip Kaplan, Zbornik radova / Grgurić, Diana ; Marić, Mirna (ur.).
Viškovo, 2012. str. 93-114 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 869117 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Iz zborskog opusa skladatelja Josipa Kaplana
(From Josip Kaplan's Choral Opus)
Autori
Radica, Davorka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Josip Kaplan, Zbornik radova
/ Grgurić, Diana ; Marić, Mirna - Viškovo, 2012, 93-114
ISBN
978-953-7007-29-4
Skup
Znanstveni skup u povodu 100. obljetnice rođenja Josipa Kaplana
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 23.10.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Josip Kaplan, zborske skladbe, analiza, folklorni kolorit, melodija, harmonija
(Josip Kaplan, choral opus, analysis, folklore coloring, melody, harmony)
Sažetak
Skladbe za zbor J.Kaplana bi se načelno mogle podijeliti u dvije velike grupe i to s obzirom na inspiraciju tekstualnim predloškom: u prvu grupu spadaju skladbe nastale na „narodnu“ (najčešće dijalektalnu) poeziju a u drugu uglazbljivanje poetskih uradaka poznatih hrvatskih pjesnika (najčešće skladateljevih suvremenika). Izbor tekstualnog predloška u potpunosti određuje pristup skladanju što vrijedi ne samo za formu koja pri tome nastaje nego i na unutarnje elemente djelovanja. U radu se definira Kaplanov skladateljski izričaj u zborskom opusu koji je načelno tonalitetan odnosno karakterizira ga izrazito deklamatoran način artikuliranja glazbenih komponenti u naglašeno homofonom glazbenom slogu. U dominirajućoj recitativnosti koju najčešće uvjetuje poetski tekst nevezanog stiha, harmonijski ritam se prilagođava melodijskom, a ritam koji nastaje iz takvog „govornog“ nukleusa uvjetuje česte izmjene pravilnih i nepravilnih podjela dobe, te česte promjene mjere. Osobito zanimljivim skladateljskim postupkom ističe se Kaplanova ugradnja „istarskih“ folklornih elemenata na tonalitetnoj osnovi. Analize skladbi Ne bih li joj srcu omiljela za ženski zbor i Galiotova pesan za mješoviti, pokazuju težnju za postupnim sintetiziranjem materijala, suprotstavljanje recitativnog glazbenog idioma ugođajnom, „slikarskom“, te neke impresionističke elemente.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Glazbena umjetnost