Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 867319

Pitanje o prosvjetiteljstvu: Foucault i kritika modernosti


Žarko Paić
Pitanje o prosvjetiteljstvu: Foucault i kritika modernosti // Michel Foucault: Moć ideja / Davorin Čuti, Zvonimir Glavaš, Marijan Krivak, Luka Pejić (ur.)., 2017. str. 16-50


CROSBI ID: 867319 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Pitanje o prosvjetiteljstvu: Foucault i kritika modernosti
(A QUESTION ON ENLIGHTENMENT: FOUCAULT AND THE CRITIQUE OF MODERNITY)

Autori
Žarko Paić

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, ostalo

Knjiga
Michel Foucault: Moć ideja

Urednik/ci
Davorin Čuti, Zvonimir Glavaš, Marijan Krivak, Luka Pejić

Grad
Osijek

Godina
2017

Raspon stranica
16-50

ISBN
9789533140940

Ključne riječi
Foucault ; prosvjetiteljstvo ; kritika modernosti ; Frankfurtska škola
(Foucault ; Enlightenment ; critique of modernity ; The Frankfurt School)

Sažetak
Tekst nastoji izložiti Foucaultovo razumijevanje prosvjetiteljstva i kritiku modernosti. Humanističke znanosti modernoga doba konstituiraju se, prema Foucaultu, kao veza moći i znanja. Svi pojmovi toga odnosa u njegovu djelu zadobivaju deskriptivno značenje i »normiraju« adašnjost kao dispozitiv rada, života i jezika kroz disciplinu, normalizaciju, biopolitiku. Ono što povezuje povijest (arheologiju znanja), znanje o događanju u aktualnosti (genealogiju moći) sa subjektom (hermeneutika sebstva) jest događaj slobode modernoga svijeta. Slobodu ne određuje ništa izvanjsko. Budući da je bez temelja, čitav projekt modernosti u znaku je ambivalencije. Napredak uma i slobode nije linearan. U procesu povijesnoga razvitka diskurzivne formacije znanja pokazuju se istodobno kroz nove institucije nadzora nad slobodom čovjeka. Naizgled, pesimizam čini ozračje analize i kritike modernosti. Osnovna je teza izlaganja da se između Foucaultove kritike prosvjetiteljstva i one u radovima Frankfurtske škole nalazi rascjep u pojmu uma. Subjekt koji se konstituira »odozgo« (racionalnost uma) i subjekt koji se konstituira »odozdo« (dispozitiv života) završavaju kao sloboda bez moći. Znanje u humanističkim znanostima postaje biopolitička roba na globalnom tržištu informacija, a znanje o granicama egzistencije subjekta u tehničkom svijetu postaje etika brige za sebe. Može li se još uopće na tragu Foucaulta govoriti o »modernom subjektu« ako je prosvjetiteljstvo samo fascinantna povijest sistematskoga ludila modernosti?

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Tekstilno-tehnološki fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Žarko Paić
Pitanje o prosvjetiteljstvu: Foucault i kritika modernosti // Michel Foucault: Moć ideja / Davorin Čuti, Zvonimir Glavaš, Marijan Krivak, Luka Pejić (ur.)., 2017. str. 16-50
Žarko Paić (2017) Pitanje o prosvjetiteljstvu: Foucault i kritika modernosti. U: Davorin Čuti, Zvonimir Glavaš, Marijan Krivak, Luka Pejić (ur.) Michel Foucault: Moć ideja. Osijek, str. 16-50.
@inbook{inbook, year = {2017}, pages = {16-50}, keywords = {Foucault, prosvjetiteljstvo, kritika modernosti, Frankfurtska \v{s}kola}, isbn = {9789533140940}, title = {Pitanje o prosvjetiteljstvu: Foucault i kritika modernosti}, keyword = {Foucault, prosvjetiteljstvo, kritika modernosti, Frankfurtska \v{s}kola}, publisherplace = {Osijek} }
@inbook{inbook, year = {2017}, pages = {16-50}, keywords = {Foucault, Enlightenment, critique of modernity, The Frankfurt School}, isbn = {9789533140940}, title = {A QUESTION ON ENLIGHTENMENT: FOUCAULT AND THE CRITIQUE OF MODERNITY}, keyword = {Foucault, Enlightenment, critique of modernity, The Frankfurt School}, publisherplace = {Osijek} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font