Pregled bibliografske jedinice broj: 866586
Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir
Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir / Horbec, Ivana ; Matasović, Maja ; Švoger, Vlasta (ur.). Zagreb: Hrvatski institut za povijest, 2017 (monografija)
CROSBI ID: 866586 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir
(From Proto-Modernisation to Modernisation of Croatia's School System. Volume I: Legislative Framework)
Urednik/ci
Horbec, Ivana ; Matasović, Maja ; Švoger, Vlasta
Prevoditelji
Matasović, Maja ; Švoger, Vlasta
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Uredničke knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Hrvatski institut za povijest
Grad
Zagreb
Godina
2017
Stranica
459
ISBN
978-953-7840-59-4
Ključne riječi
povijest školstva, školsko zakonodavstvo, povijest Hrvatske, Habsburška Monarhija, 18.-19. stoljeće
(history of education, school legislation, Croatian history, Habsburg Monarchy, 18th-19th centuries)
Sažetak
Doba 18. i 19. stoljeća doba je porasta svijesti o nužnosti obrazovanja i intenzivnih reformi školstva. Školstvo tad postaje jedno od važnijih zadataka države u razvoju te se od pretežito crkvenoga školstva afirmira kao politicum – političko pitanje. Potom se postupno, do druge polovice 19. stoljeća, pod okriljem države transformira u moderni školski sustav kakav poznajemo i danas. U tom razdoblju školstvo postaje dostupno svima, ali i obvezno za sve, neovisno o društvenom statusu i financijskoj moći pojedinca. Unutar državnih struktura stvaraju se upravni mehanizmi koji dovode do specijalizacije uprave školstvom, a vladar, pa potom i (proto)moderna država, preuzimaju glavnu ulogu u školstvu. To ponajprije uključuje školsko zakonodavstvo, ujednačavanje školskih sustava, ujednačavanje i propisivanje nastavnih planova, propisivanje i odobravanje udžbenika, izbor učitelja i profesora te strogu kontrolu rada školskih ustanova i izvođenja nastavnih planova. Upravo je taj prijelaz, prikazan temeljem najvažnijih zakonodavnih akata, tema ove knjige. Izabrani su utjecajniji propisi za razvoj modernoga školstva u Hrvatskoj i predstavljeni u hrvatskome prijevodu ili prijepisu. Radi se o sjedećim zakonima: Opći školski red za njemačke normalne, glavne i trivijalne škole (Die Allgemeine Schulordnung für die deutschen Normal-, Haupt- und Trivialschulen) od 6. prosinca 1774. godine, Sustav obrazovanja i cjelokupnog školstva za Ugarsko Kraljevstvo i njemu pridružene zemlje (Ratio educationis totiusque rei literariae per Regnum Hungariae et provincias eidem adnexas) od 2. kolovoza 1777. godine, Sustav početnih škola u Ugarskoj (Systema scho- larum elementarium in Hungaria) od 16. srpnja 1845, Nacrt temeljnih načela javne nastave u Austriji (Entwurf der Grundzüge des öffentlichen Unterrichtswesens in Österreich) iz 1848. godine, Nacrt ustroja gimnazija i realnih škola u Austriji (Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen) iz 1849., Zakon od 14. svibnja 1869. kojim se ustanovljuju načela nastave za pučke škole, uz nadopune toga Zakona od 2. svibnja 1883. godine, Propis o nastavi pučkih učionah u Vojnoj krajini 1871. godine, Zakon od 14. listopada 1874. ob ustroju pučkih škola i preparandijah za pučko učiteljstvo u kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji, Zakonski članak sabora kraljevinah Dalmacije, Hrvatske i Slavonije od 5. siečnja 1874., ob ustrojstvu sveučilišta Franje Josipa I. u Zagrebu te Zakon od 31. listopada 1888. ob ustroju pučke nastave i obrazovanja pučkih učitelja u kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-4919 - Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj (18. i 19. stoljeće) (FPTMOCSS) (Horbec, Ivana, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatski institut za povijest, Zagreb