Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 865942

Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova


Magaš Bilandžić, Lovorka
Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 40 (2016), 183-195 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 865942 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova
(Hanns Wagula and Travel Poster in Croatia between the Two World Wars)

Autori
Magaš Bilandžić, Lovorka

Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 40 (2016); 183-195

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Hanns Wagula, grafički dizajn, turistički plakat, međuratno razdoblje,
(Hanns Wagula, graphic design, travel poster, interwar period,)

Sažetak
Austrijski slikar i grafički dizajner Hanns Wagula (1894.–1964.) surađivao je krajem 1920- ih i tijekom 1930-ih s brojnim jugoslavenskim naručiteljima (Putnik, Dubrovačka parobrodska plovidba, Jugoslavenski Lloyd, Aeroput Jugoslavija i dr.) te imao važnu ulogu u razvoju turističkog plakata u Kraljevini SHS/Jugoslaviji. Tijekom međuratnog razdoblja turizam je postao jednom od najznačajnijih privrednih grana u Kraljevini SHS/Jugoslaviji, a značajnu ulogu u njegovu promoviranju imali su Zagrebački zbor i "društvo za saobraćaj putnika i turista" Putnik. Do angažmana Hannsa Wagule došlo je 1928. posredstvom splitske podružnice Putnika koja od njega naručuje rješenja plakata i ostalih propagandnih materijala (prospekata, vodiča) te oblikovanje vizualnog identiteta reprezentativne ilustrirane revije Jugoslavija: jugoslovenski turizam. Wagulini plakati i prospekti namijenjeni oglašavanju različitih segmenata jugoslavenskog turizma − manifestacija (Splitski karneval), parobrodskog i avionskog prometa, odmora na Jadranu i glavnih turističkih destinacija (Šibenika, Splita, Dubrovnika itd.) − nalaze se među umjetnikovim najznačajnijim ostvarenjima u razdoblju između dva svjetska rata. O njima se tijekom međuratnih godina afirmativno pisalo na stranicama vodećih stručnih časopisa (Gebrauchsgraphik), a jugoslavenskim su umjetnicima poslužili kao model uspješnog oglašavanja u službi turizma. Wagula je u modernim rješenjima intenzivnog kolorita i upečatljivih kompozicija koristio sažet vizualni vokabular, a odabirom rakursa i kadra naglasak je stavljao na iskustvo potencijalnog turista koji je postao važnim segmentom komunicirane poruke. Osim plakata i prospekata Wagula je za splitski Putnik oblikovao i različita rješenja naslovnica i stražnjih stranica časopisa Jugoslavija: jugoslovenski turizam (1929.−1939.). U časopisu je objavljivao i fotografije nastale tijekom putovanja po Dalmaciji i Bosni i Hercegovini, a koje su varirale od vrsnih reportažnih snimaka do fotografija prepoznatljivih motiva (Peristila, dubrovačkih zidina itd.) u kojima je koristio slične vizualne formule kao i u grafičkom oblikovanju. U članku se na temelju arhivske dokumentacije, periodičkih izvora i Wagulinih realizacija rekonstruira njegovo djelovanje u Hrvatskoj i analiziraju različiti segmenti opusa namijenjeni promoviranju jadranskog turizma. Posebna pažnja posvećuje se razvoju turističke propagande u Kraljevini SHS/Jugoslaviji tijekom međuratnog razdoblja, a razmatra se i doprinos hrvatskih grafičkih dizajnera Sergija Glumca, Pavla Gavranića i predstavnika Ateliera Tri, te slovenskog umjetnika Janeza Trpina, koji su 1930- ih oblikovali antologijske turističke plakate za pojedine krajeve (Gavranić), luksuzna mediteranska putovanja parobrodima (Atelier Tri) i smještajne objekte (Glumac, Trpin). Moderna rješenja Hannsa Wagule i domaćih dizajnera nastala od kraja 1920- ih do početka 1940-ih jasno su komunicirala poruku i uspješno kreirala image međuratne Jugoslavije kao poželjne turističke destinacije koja pripadnicima građanskoga društva nudi odmor, opuštanje i različite oblike rekreacije te uživanje u prirodnim ljepotama i bogatoj kulturnoj baštini.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Lovorka Magaš Bilandžić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Hrčak

Citiraj ovu publikaciju:

Magaš Bilandžić, Lovorka
Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 40 (2016), 183-195 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Magaš Bilandžić, L. (2016) Hanns Wagula i turistički plakat u Hrvatskoj između dvaju svjetskih ratova. Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 40, 183-195.
@article{article, author = {Maga\v{s} Biland\v{z}i\'{c}, Lovorka}, year = {2016}, pages = {183-195}, keywords = {Hanns Wagula, grafi\v{c}ki dizajn, turisti\v{c}ki plakat, me\djuratno razdoblje,}, journal = {Radovi Instituta za povijest umjetnosti}, volume = {40}, issn = {0350-3437}, title = {Hanns Wagula i turisti\v{c}ki plakat u Hrvatskoj izme\dju dvaju svjetskih ratova}, keyword = {Hanns Wagula, grafi\v{c}ki dizajn, turisti\v{c}ki plakat, me\djuratno razdoblje,} }
@article{article, author = {Maga\v{s} Biland\v{z}i\'{c}, Lovorka}, year = {2016}, pages = {183-195}, keywords = {Hanns Wagula, graphic design, travel poster, interwar period,}, journal = {Radovi Instituta za povijest umjetnosti}, volume = {40}, issn = {0350-3437}, title = {Hanns Wagula and Travel Poster in Croatia between the Two World Wars}, keyword = {Hanns Wagula, graphic design, travel poster, interwar period,} }

Časopis indeksira:


  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font