Pregled bibliografske jedinice broj: 862044
Primjena Teorije planiranog ponašanja na predviđanje korištenja bicikla kao prijevoznog sredstva kod zagrebačkih studenata/ica
Primjena Teorije planiranog ponašanja na predviđanje korištenja bicikla kao prijevoznog sredstva kod zagrebačkih studenata/ica, 2013., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb
CROSBI ID: 862044 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjena Teorije planiranog ponašanja na predviđanje korištenja bicikla kao prijevoznog sredstva kod zagrebačkih studenata/ica
(Applying the Theory of planned behavior in predicting bicycle use for commuting among students in Zagreb)
Autori
Milković, Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Hrvatski studiji
Mjesto
Zagreb
Datum
12.07
Godina
2013
Stranica
53
Mentor
Šverko, Iva
Neposredni voditelj
Štambuk, Marina
Ključne riječi
Teorija planiranog ponašanja, osobna norma, bicikl, prijevoz
(Theory of planned behavior, personal norm, bicycle, transport)
Sažetak
Cilj istraživanja bio je provjera korisnosti Teorije planiranoga ponašanja uz dodatak osobne norme za predviđanje namjere korištenja bicikla za prijevoz do fakulteta. Dodatni ciljevi istraživanja bili su ispitivanje navika zagrebačkih studenata/ica u pogledu korištenja bicikla za prijevoz do fakulteta te njihovih razloga korištenja odnosno nekorištenja bicikla u tu svrhu. Konstruiran je upitnik te je primijenjena njegova kompjuterska verzija. Informacija o istraživanju širila se putem interneta preko poznanstava i relevantnih Facebook grupa (npr. Zelena akcija, Sindikat biciklista...). U istraživanju je sudjelovalo 712 zagrebačkih studenata i studentica. Bicikl je bio drugi najčešće korišteni oblik prijevoza, nakon javnog prijevoza. Sudionici/ice su se značajno razlikovali u učestalosti korištenje bicikla s obzirom na udaljenost između fakulteta i četvrti u kojoj stanuju te su najviše bicikl koristili oni/e koji žive do 5km od fakulteta. Također, postojala je značajna povezanost između učestalosti korištenja bicikla i iskazane spremnosti na odlazak na fakultet biciklom u slučaju različitih nepovoljnih vremenskih prilika. Sudionici/ice su najčešće kao razloge korištenja bicikla birali uživanje u vožnji i praktičnost, a kao razloge nekorištenja bicikla neposjedovanje bicikla i nepovoljne vremenske prilike. Hijerarhijskom regresijskom analizom utvrđeno je kako je komponentama Teorije planiranoga ponašanja (subjektivna norma, stavovi i percipirana bihevioralna kontrola) objašnjeno 55, 3% varijance namjere korištenja bicikla za prijevoz do fakulteta, uz statističku značajnost svih korištenih predikora (βstav=0, 337 ; βbih.kont=0, 285 ; βsub.nor=0, 263). Uvođenjem osobne norme u drugi blok hijerarhijske regresijske analize značajno je povećan postotak objašnjene varijance namjere korištenja bicikla za 2, 3%, uz minimalne promjene u doprinosu pojedinih prediktora (βstav=0, 301 ; βbih.kont=0, 288 ; βsub.nor=0, 211 ; βos.nor=0, 168). Stoga zaključujemo kako Teorija planiranog ponašanja može poslužiti kao okvir za objašnjenje varijance namjere korištenja bicikla za prijevoz do fakulteta, te da se njena predikcijska vrijednost dodatno povećava uključivanjem osobne norme kao dodatnog prediktora.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb