Pregled bibliografske jedinice broj: 859588
Božje milosrđe i naše spasenje. Soteriološke teorije i Drugi vatikanski koncil
Božje milosrđe i naše spasenje. Soteriološke teorije i Drugi vatikanski koncil // Bogoslovska smotra, 86 (2016), 3; 597-623 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 859588 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Božje milosrđe i naše spasenje. Soteriološke teorije i Drugi vatikanski koncil
(God’s Mercy and Our Salvation. Soteriological Theories and the Second Vatican Counci)
Autori
Mateljan, Ante
Izvornik
Bogoslovska smotra (0352-3101) 86
(2016), 3;
597-623
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
Božje milosrđe ; Spasenje ; Soteriološke teorije ; Crkva – posrednica spasenja
(God´s mercy ; salvation ; soteriological theories ; Church – the mediator of salvation)
Sažetak
Kršćanska ispovijest vjere naglašava kako je u središtu sveukupne povijesti događaj spasenja u Isusu Kristu, jedinorođenom Sinu Božjemu »koji je radi nas i radi našega spasenja sišao s nebesa i utjelovio se po Duhu Svetom od Djevice Marije i postao čovje- kom. Raspet također za nas: pod Poncijom Pilatom mučen i pokopan. I uskrsnuo treći dan po Svetom pismu«. Papa Franjo u buli Lice milosrđa ističe kako je Božje milosrđe »uvjet našega spasenja«, što znači da nam je u Isusu Kristu objavljeno Božje milosr- đe te se dogodio čin Božjeg milosrđa kao događaj našega spasenja. U tom kontekstu istaknuta su četiri vida milosrđa: objava Boga, susret s Bogom, temeljni zakon života i put spasenja. Polazeći od navještaja Božjeg milosrđa u Novom zavjetu te odnosa mi- losti i milosrđa, predstavljene su soteriološke teorije koje na specifičan način tumače središnje otajstvo kršćanske vjere (značaj muke, smrti i uskrsnuća Isusa Krista) te su postale temelj shvaćanja odnosa Boga i čovjeka, da bi tako, posebno sakramentalnim bogoštovljem, bitno utjecale na život Crkve, razvoj kršćanskog života i duhovnosti. Osvrt na tradicionalne soteriološke modele (teorija prosvjetljenja i obnova bogoslično- sti ; teorija žrtve i prava vraga ; teorija zadovoljštine i pravedne kazne), kao i na suvre- mene soteriološke pokušaje koji nastoje presloviti tradicionalne pristupe (Božja auto- komunikacija ; anticipacija uskrsnuća ; spasenje kao oslobođenje ; soteriologija ljubavi), ukazuje na ne-postojanje i ne-računanje s Božjim milosrđem u navedenim pristupima. Drugi vatikanski koncil nije posebno elaborirao tu teološku temu, ali je ipak istaknuo bitne dimenzije Božjeg milosrđa: osobu Isusa Krista kao očitovanje i uprisutnjenje Božje ljubavi u svijetu, poslanje Crkve kao »sveopćeg sakramenta spasenja« i sveopću spasenjsku volju Božju kao izraz Božjeg milosrđa prema svim ljudima koji bez vlastite krivnje ne poznaju Krista a ipak za Bogom iskreno tragaju i nastoje ispuniti njegovu volju. Pomak prema širem poimanju spasenja vidljiv je u liturgijskoj obnovi, u obnov- ljenom Redu pokore (obrazac odrješenja) i Redu mise (nove euharistijske molitve), kao i u tekstu Katekizma Katoličke crkve. U zaključku je istaknuta važnost razumijevanja Božjeg milosrđa za autentičan i radostan kršćanski život i svjedočenje u svijetu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus