Pregled bibliografske jedinice broj: 855928
Pojmovni film Radovana Ivančevića
Pojmovni film Radovana Ivančevića // Radovan Ivančević : 1931.-2004. : zbornik radova znanstveno-stručnog skupa Hrvatski povjesničari umjetnosti / Kovačić, Đurđa ; Petrinović, Martina (ur.).
Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, 2016. str. 259-272 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 855928 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pojmovni film Radovana Ivančevića
(Educational short film of Radovan Ivančević)
Autori
Dulibić, Frano ; Cupek, Željka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Radovan Ivančević : 1931.-2004. : zbornik radova znanstveno-stručnog skupa Hrvatski povjesničari umjetnosti
/ Kovačić, Đurđa ; Petrinović, Martina - Zagreb : Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, 2016, 259-272
ISBN
978-953-6089-38-3
Skup
Znanstveno-stručni skup Hrvatski povjesničari umjetnosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 09.06.2014. - 10.06.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
pojmovni film, obrazovni film, animirani film, obrazovni televizijski program, likovna kultura, Radovan Ivančević
(educational film, animated film, educational TV program, visual culture, Radovan Ivančević)
Sažetak
Spojivši medij filma, likovnost, pedagoški pristup i stručnu informaciju, pojmovni filmovi Radovana Ivančevića u vrijeme svog nastanka predstavljali su značajnu inovaciju na području suvremenog obrazovanja i vizualne kulture. Prema principu „jedan pojam – jedan film“ pojmovni filmovi (tzv. element filmovi) vizualno objašnjavaju određeni pojam u roku od tri i pol do četiri minute, koristeći crtanu i/ili kolažnu animaciju. U izvornom obliku pojmovni filmovi su nijemi, nemaju zvuk, stoga su ih pratila tumačenja u pisanom obliku i metodičke upute za nastavnike. Ivančević je uviđao značaj uključivanja novih medija u obrazovni proces te je svojim djelovanjem dao važan doprinos unapređenju obrazovanja u području povijesti umjetnosti, dizajna i vizualnih komunikacija. Značajni su Ivančevićevi pojmovni filmovi nastali u razdoblju između 1972. i 1981., koji na jednostavan način predočavaju i tumače svaki pojam u kontekstu političkih, društvenih, vjerskih i općenito kulturnih okolnosti vremena, s duhovitim animiranim sekvencama koje olakšavaju pamćenje. Uspjeh pojmovnog filma u velikoj mjeri može se pripisati suradnji s autorima Zagrebačke škole animiranog filma. Među glavnim suradnicima bili su Zvonimir Lončarić te Zlatko Sačer. Reducirana animacija zagrebačke škole nametnula se kao idealno likovno rješenje za primjenu u pojmovnom filmu, koji formalno predstavlja hibrid, kombinaciju dokumentarnog filmskog materijala i animiranih sekvenci, ostvarenih uglavnom kolažnom tehnikom animacije. Bitno obilježje pojmovnog filma je sažeta vizualna informacija ; svrha tog specifičnog vizualnog stila je obavijesna jasnoća i sugestivnost poruke. Svjestan važnosti vizualnog opismenjavanja i podizanja opće kulture najšire publike, Ivančević je u razdoblju između 1982. i 1984. godine uklopio svoje pojmovne filmove u obrazovne televizijske emisije u kojima dolazi do izražaja njegovo predavačko umijeće. U današnje vrijeme kratki edukativni film kao forma kao da je posustao. Ali nove tehnološke mogućnosti otvaraju i nove autorske pristupe te je moguće vidjeti sve više kratkih edukativnih filmova na internet portalima povezanima s edukacijom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti