Pregled bibliografske jedinice broj: 855548
Matematička darovitost i rad s matematički darovitom djecom
Matematička darovitost i rad s matematički darovitom djecom // Međužupanijski stručni skup za učitelje matematike 'Učenici s posebnim potrebama - darovitost'
Zagreb, Hrvatska, 2017. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 855548 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Matematička darovitost i rad s matematički darovitom djecom
(Mathematical giftedness and work with mathematically gifted children)
Autori
Juričić Devčić, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
Međužupanijski stručni skup za učitelje matematike 'Učenici s posebnim potrebama - darovitost'
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 09.01.2017. - 11.01.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
darovitost ; matematička darovitost ; djeca s posebnim potrebama ; identifikacija
(giftedness ; mathematical giftedness ; children with special needs ; identification)
Sažetak
Djeca i mladi koji su iznimno talentirani pokazuju mogućnost dostizanja izvanredno visokih razina postignuća u odnosu na svoje vršnjake, iskustvo ili okruženje. Ta djeca i mladi pokazuju velike izvedbene sposobnosti u intelektualnom, stvaralačkom i/ili umjetničkom smislu, ona posjeduju neuobičajenu sposobnost vođenja ili se ističu u određenom akademskom području. Potrebno im je pružiti usluge i aktivnosti koje škole obično ne pružaju (George, 2004). Sposobnijim bismo trebali smatrati svako dijete koje je po bilo kojoj sposobnosti ili postignuću daleko naprednije od onog što mi nastavnici očekujemo od djeteta te kronološke dobi. Daroviti učenici su oni učenici koji pokazuju potencijal za izuzetnu uspješnost u mnogim različitim područjima djelovanja. Talentirani učenici su oni učenici koji pokazuju potencijal za izuzetnu uspješnost u jednom području djelovanja. Talent označava razvijenu područno specifičnu darovitost. Različiti autori različito definiraju darovitost, pa tako za neke u populaciji ima 1% darovitih pojedinaca, dok se kod drugih udio darovitih penje i do 25%. Zajedničke značajke darovitosti kod različitih pristupa su: darovitost je kombinacija sposobnosti i osobina ličnosti ; darovitost se javlja u različitim domenama kao jedinstvena sposobnost ili kombinacija sposobnosti ; darovitost može biti manifestna, kada su rezultati vidljivi, ili potencijalna koja će se razviti uz poticaje i potporu okoline (Čudina-Obradović, 1990). Nerealna su očekivanja da darovito dijete bude i emocionalno i socijalno natprosječno razvijeno. Veliki mogući nesrazmjer između intelektualnog i emocionalno-socijalnog razvoja može dovesti do unutarnjih sukoba koji mogu biti uzrok različitih psiholoških teškoća darovitog djeteta. Darovito dijete zbog izrazite misaone razvijenosti uočava nesklad unutar sebe ali i istodobnu različitost i sličnost s vršnjacima, što može izazvati intrapersonalne i interpersonalne teškoće. Sposobnosti u osnovi matematičkog talenta nisu jasno specifične (kao npr. kod likovnog i glazbenog talenta). Sposobnosti važne za matematički talent su prisutne i kod velikih filozofa, fizičara, kemičara i biologa. Te sposobnosti uglavnom spadaju u logičko-matematičke sposobnosti (Gardner). Matematičke sposobnosti uključuju: numeričku sposobnost, sposobnost pamćenja i planiranja, sposobnost prostornog predočavanja i sposobnost logičkog zaključivanja i uočavanja veza (Čudina-Obradović, 1990). Darovita djeca zahtijevaju sustavno praćenje i konstantan rad. Mogući načini rada s darovitom djecom su: akceleracija, obogaćivanje kurikuluma, poticanje kreativnosti, mentorski rad, izvanškolske aktivnosti i uključivanje u natjecanja. Darovito dijete treba konstantnu podršku odraslih i vršnjaka da bi iskoristilo sav potencijal i očuvalo svoju darovitost. U Republici Hrvatskoj još uvijek je nedovoljno razvijena skrb o darovitoj djeci. Natjecanja nisu jedini način identifikacije matematički darovite djece, ali uključivanje u natjecanja može biti efikasan način rada s matematički darovitom djecom i s njim treba početi što ranije. Također je potrebno je posvetiti veću pažnju matematički darovitim djevojčicama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Matematika, Pedagogija