Pregled bibliografske jedinice broj: 853936
Relikvije, relikvijari i antropomorfna imaginacija
Relikvije, relikvijari i antropomorfna imaginacija // Antropološki almanah, 1 (2015), 9-26 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 853936 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Relikvije, relikvijari i antropomorfna imaginacija
(Relics, reliquaries and anthropomohic imagination)
Autori
Munk, Ana
Izvornik
Antropološki almanah (1849-5613) 1
(2015);
9-26
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
relikvije ; relikvijari ; antropomorfizam ; Venecija
(relics ; reliquaries ; anthropomorphism ; Venice)
Sažetak
Atropomorfizmi su ljudski ostaci. Tijekom srednjeg vijeka, najcjenjeniji su takvi ostaci svetačka tijela. U članku se razmatraju crkvene odredbe (Lateranski koncil 1215. godine) kojima se uređuje mogućnost osjetilnoj pristupa svetim moćima te umjetnička obrada i smještaj relikvija u relikvijarima. Počevši od primjera iz suvremene umjetnosti koja kao umjetnički materijal koristi organsku tvar i materiju ljudskog porijekla (odjeća, iznošene cipele, životinjska koža u radovima Doris Salcedo te mrtvi štakori, kvadri masti i sl. u radovima Josepha Beuysa) razmatraju se načela i izvorišta umjetnosti koja putem antropomorfizma evocira ljudsku patnju i razgrađuje "diskurse kojima se obično služimo i pomoću kojih funkcioniramo" (Mieke Ball). Guibert iz Nogenta i Petrarka su dva srednjovjekovna komentatora koji negativno reagiraju na pojave spektakularizacije i pretjerivanja u inače crkveno prihvaćenom štovanju svetačkih moći. Kod Petrarke se javlja osjećaj nelagode prema ukrašenim tjelesnim ostacima svetaca kao što je čeljust sv. Antuna u Padovi. U članku se nadalje razmatraju primjeri štovanja cjelovitih i neraspadnutih tijela u Veneciji. Prema Alfred Gellovoj teoriji koja se može primijeniti i na relikvije, tjelesni ostaci se mogu smatrati prirodnim indeksima (poput kamenja u budističkim vrtovima, ili Duchampovih pronađenih predmeta široke potrošnje). Njihovo izlaganje izvan relikvijara ili pak kao minimalno obrađenu prirodnu materiju stoji u suprotnosti s povijesti umjetnosti zapadne civilizacije u kojem je uloga umjetnika prenijeti prirodno u umjetničko djelo. Razlog zanimanja vjernika, pa i suvremenog promatrača- ateista za relikvije kao i za antropomorfizme u suvremenoj umjetnosti jest upravo tenzija koja se se stvara između organskog i umjetničkog u takvim instalacijama. One bude snažne emotivne osjećaje i jeze i divljenja od srednjeg vijeka do holokausta (u radu Josepha Beuysa).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Etnologija i antropologija