Pregled bibliografske jedinice broj: 852579
Spolne razlike u inteligenciji mjerenoj hrvatskom verzijom WISC-a-IV
Spolne razlike u inteligenciji mjerenoj hrvatskom verzijom WISC-a-IV // 24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa, znanstveno-stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem: knjiga sažetaka / Pokrajac-Bulian, Alessandra ; Miletić, Irena ; Juretić, Jasminka ; Lopižić, Josip (ur.).
Šibenik: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2016. str. 220-220 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 852579 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Spolne razlike u inteligenciji mjerenoj hrvatskom verzijom WISC-a-IV
(Sex differences in intelligence measured with Croatian version of of WISC-IV)
Autori
Ružić, Valentina ; Matešić, Krunoslav ; Štefanec, Antonia
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa, znanstveno-stručni skup s međunarodnim sudjelovanjem: knjiga sažetaka
/ Pokrajac-Bulian, Alessandra ; Miletić, Irena ; Juretić, Jasminka ; Lopižić, Josip - Šibenik : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2016, 220-220
ISBN
978-953-55079-5-6
Skup
24. godišnja konferencija hrvatskih psihologa, "Psihologija u prevenciji poremećaja i očuvanju zdravlja"
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 09.11.2016. - 12.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
WISC-IV-HR; spolne razlike; inteligencija
(WISC-IV-HR; sex differences; intelligence)
Sažetak
Postojanje spolnih razlika u kognitivnim sposobnostima je široko istraživana, ali i dalje kontroverzna tema, a rezultati istraživanja su donekle nejednoznačni. Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti spolnu nepristranost četvrte revizije instrumenta (WISC-IV-HR) u Hrvatskoj, te primjerenost korištenja zajedničkih normi, što je do sada istraživano u mnogim zemljama. Također, s obzirom na nelinearno razvijanje mozgovnih struktura kod mladića i djevojaka u radoblju djetinjstva i adolescencije, provjereno je postojanje razlika prema dobnim skupinama. U istraživanju je sudjelovalo 1200 djece i adolescenata u dobi od 6 godina do 16 godina i 11 mjeseci, ispitanih WISC-IV-HR-om u sklopu hrvatske standardizacije. Uzorak je stratificiran (prema dobi, spolu i zemljopisnoj regiji) u skladu s popisom stanovništva. WISC-IV uključuje 10 temeljnih i 5 dopunskih subtestova koji se kombiniraju u 4 indeksa (verbalno shvaćanje, perceptivno rasuđivanje, radno pamćenje i brzina obrade informacija) i u ukupan IQ. Analizirane su spolne razlike u ukupnom uzorku te prema dobnim skupinama (6-9, 10-12 i 13-16 godina), te varijance rezultata pojedinih skupina. Dobivena je statistički značajna razlika na Indeksu brzine obrade informacija, u korist djevojaka, i to na sva tri subtesta ovog indeksa i neovisno o dobi. Dobivene su i statistički značajne razlike u Perceptivnom rasuđivanju, u korist mladića starijih od 10 godina, te u Verbalnom shvaćanju u korist djevojaka mlađih od 9 godina. U ukupnom IQ-u nisu dobivene statistički značajne spolne razlike ni u jednoj dobi. Analiza distribucija rezultata nije pokazala spolne specifičnosti. Dobiveni rezultati u skladu su s rezultatima dobivenim u većini zemalja koje su standardizirale WISC-IV, pri čemu su najizraženije spolne razlike dobivene u Indeksu brzine obrade informacija, neovisno o dobi. Nisu dobivene statistički značajne spolne razlike u ukupnom IQ-u ni u jednoj dobnoj skupini, dok su razlike u pojedinim subtestovima razumljive i objašnjive u razvojnom smislu. Dobiveni rezultati podržavaju korištenje zajedničkih normi na WISC-u-IV i podržavaju pretpostavke o jednakim kognitivnim sposobnostima djevojaka i mladića na općoj razini intelektualnog funkcioniranja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija