Pregled bibliografske jedinice broj: 852192
Tema Marijine ljepote u vremenu i djelu Matije Divkovića
Tema Marijine ljepote u vremenu i djelu Matije Divkovića // Zbornik radova sa znanstvenog skupa Matija Divković i kultura pisane riječi II. : , [Zagreb, 1. prosinca 2016.- Sarajevo, 2. i 3. prosinca 2016.] / urednici Dolores Grmača, Marijana Horvat, Marko Karamatić ; [prijevod sažetaka na engleski Florence Graham]. / Grmača, Dolores ; Horvat, Marijana ; Karamatić, Marko (ur.).
Sarajevo : Zagreb: Kulturno-povijesni institut Bosne Srebrene ; Hrvatska sveučilišna naklada, 2017. str. 89-111 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 852192 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tema Marijine ljepote u vremenu i djelu Matije Divkovića
(The Topic of Mary's Beauty in the time and works of Matija Divković)
Autori
Pehar, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zbornik radova sa znanstvenog skupa Matija Divković i kultura pisane riječi II. : , [Zagreb, 1. prosinca 2016.- Sarajevo, 2. i 3. prosinca 2016.] / urednici Dolores Grmača, Marijana Horvat, Marko Karamatić ; [prijevod sažetaka na engleski Florence Graham].
/ Grmača, Dolores ; Horvat, Marijana ; Karamatić, Marko - Sarajevo : Zagreb : Kulturno-povijesni institut Bosne Srebrene ; Hrvatska sveučilišna naklada, 2017, 89-111
ISBN
978-953-169-383-7
Skup
Matija Divković i kultura pisane riječi franjevaca Bosne Srebrene, 400 obljetnica tiskanja malog Nauka krstjanskog i Besjeda (1616-2016)
Mjesto i datum
Sarajevo, Bosna i Hercegovina; Zagreb, Hrvatska, 01.12.2016. - 03.12.2016
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Matija Divković, Marija, mariologija, Marijina ljepota, Božja ljepota, filozofska estetika, teološka estetika
(Matija Divković, philosophical aesthetics, theological aesthetics, Mary, mariology, Mary's Beauty, Divine Beauty)
Sažetak
Djela Matije Divkovića Nauk krstjanski i Sto čudesa ovdje su analizirana s obzirom na temu Marijine ljepote koja se u njima pojavljuje kao iznimno dojmljiva tema. Prije samih Divkovićevih tekstova analiza uključuje njihov širi vremenski i mariološko-teološki kontekst. Tako se tema Marijine ljepote promatra najprije na široj pozadini filozofsko-teoloških promišljanja o ljepoti, osobito unutar kršćanske teološke estetike, koja ljepotu promatra primarno kao Božju ljepotu i ljepotu njegove ljubavi koja se zrcali u njegovu stvorenju. Drugi važan kontekst za razumijevanje ove teme je posttridentska mariologija i u to vrijeme raširena marijanska pobožnost, unutar kojih se naglašeno tematizira Marijina bezgrešnost promatrana kao preduvjet osobite blizine s Bogom, a koja se izvanjski očituje kao izuzetna milosno posredovana ljepota. Unutar iznesene analize Divkovića se navedena djela prepoznaju kao čeda svoga vremena. Marijina je ljepota u njima obrađivana prema načelima teološke estetike, dakole riječ je o ljepoti bezgrešnosti kojom se ističe milosni nauk Marijine osobe. Pri tom se ova tema kod Divkovića razotkriva manje kao knjževno-umjetnička ili imanentno-teološka, a puno više kao pastoralna tema. Marijina je ljepota sredstvo kojim Divković upućuje na njezinu blizinu s Bogom, čime se otkriva potncijal njezina posredništva i moćnog zagovora, ali i ukazuje na etički aspekt neporočnosti svakog ljudskog življenja koje svoj uzor nalazi u Marijinu životu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija, Književnost
Napomena
Matija Divković's works Nauk krstjanski (Christian Study) and Sto čudesa (One-hundred Miracles) are analysed here with reference to the topic of Mary's beauty, which occurs as an especially striking theme. Before analysing Divković's texts, Divković's historical context and the Marian-theological context are addressed. Thus, the topic of Mary's beauty is first discussed against a broad background of philosophical and theological thought on beauty, especially in the sontext of Christian theological aesthetics, which considers beauty primarily as God's beauty, and the beauty of his love reflected in his creation. The second important context for understanding this topic is that of post-tridentine Mariology and the spread of Marian devotion at this time, in which the theme of Mary's immaculateness – considered as a precondition for particular closeness to God, and observed from outside as an exceptional mercifully mediated beauty – was emphasised. Within the analysis set forth of Divković, the works mentioned are recognised as fruits of their time. Mary's beauty in them is discussed according to principles of theological aesthetics, thus the matter at heart is immaculate beauty, which emphasises the merciful aspect of Mary's beig. In this sense, this topic in Divković appears less a literary-artistic or immanent-theological topic and much more as a pastoral one. Mary's beauty is the means through which Divković teaches about her closeness to God, through which the potential of her mediation and the ethical aspect of irreproachableness of every human being finds its model in Mary's live.