Pregled bibliografske jedinice broj: 851678
Povrat investicije u ljudski kapital: studija slučaja na primjeru redovitih studenata ekonomije u Republici Hrvatskoj
Povrat investicije u ljudski kapital: studija slučaja na primjeru redovitih studenata ekonomije u Republici Hrvatskoj // Poslovna izvrsnost, 10 (2016), 2; 27-43 (recenziran, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 851678 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povrat investicije u ljudski kapital: studija
slučaja na primjeru redovitih studenata
ekonomije u Republici Hrvatskoj
(Return on Human Capital Investment: Case Study
on the Example of Regular Students of Economics
in the Republic of Croatia)
Autori
Cerović, Ljerka ; Rubinić, Ivan ; Matić, Robert
Izvornik
Poslovna izvrsnost (1846-3355) 10
(2016), 2;
27-43
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
ljudski kapital ; visokoškolsko obrazovanje ; ekonomski fakulteti u Republici Hrvatskoj ; troškovi i koristi obrazovanja ; vrijeme povrata u obrazovanje
(human capital ; university education ; faculties of economics in the Republic of Croatia ; payback period in education)
Sažetak
Sa stajališta suvremenih ekonomskih aktera, ulaganje u obrazovanje općenito, s posebnim naglaskom na visokoškolsko obrazovanje predstavlja kapitalnu investiciju koja postaje jedan od temeljnih čimbenika suvremenih gospodarstava utemeljenih na znanju. Pri investiranju u konvencionalnom smislu, agent u odnos stavlja očekivane troškove i koristi, u skladu s njima ocjenjuje uspješnost projekta te odlučuje o plasmanu kapitala. No, prilikom investicije u ljudski kapital nerijetko dolazi do zanemarivanja ekonomske isplativosti što, s obzirom na to da je riječ o dugoročnom ulaganju koje počinje nositi koristi nakon više od jednog desetljeća, ima značajne implikacije u procjeni rizičnosti te posljedično uspješnosti investicije. U skladu s navedenim, u radu se analiziraju troškovi investicije u obrazovanje, očekivane koristi, oportunitetni trošak („propušteni“ dohodak) te vrijeme potrebno da se investicija isplati. Istraživanje se provelo na redovitim studentima ekonomskih fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. Investicija u visokoškolsko obrazovanje evaluirana je s obzirom na njezin dugoročni ishod, uz temeljno istraživačko pitanje hoće li potencijalne koristi u obliku povećanih dohodaka u budućnosti premašiti troškove inicijalne investicije i propuštene alternative. Rezultati analize pokazali su da je promatrana investicija u visokoškolsko obrazovanje isplativa. Vrijeme povrata investicije za studente koji primaju državnu subvenciju (ne plaćaju trošak školarine) iznosi 9, 1 godinu, dok za studente koji plaćaju tržišnu cijenu školarine vrijeme povrata iznosi 10, 0 godina. Uz pretpostavku da student nakon završetka srednje škole (u dobi od 20 godina) upiše fakultet, investiciju će u potpunosti isplatiti kada navrši 34, odnosno 35 godina (u skladu s ograničenjima modela). Ispravnost modela se testirala na primjeru iz prakse zaposlenih u javnim službama. Konkretan slučaj, uz minimalna odstupanja, potvrdio je pretpostavku isplativosti ulaganja kao i važnost te nužnost obrazovanja u životu suvremenih ekonomskih aktera, kao temeljnu hipotezu rada.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Rijeka,
Pravni fakultet, Rijeka
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- EconLit
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- ABI/INFORM
- CAB Abstracts
- EconLit
- Journal of Economic Literature
- EBSCO, ProQuest