Pregled bibliografske jedinice broj: 849912
Odgajanik - središte pedagoške antropologije
Odgajanik - središte pedagoške antropologije // Napredak (Zagreb), 157 (2016), 4; 475-497 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 849912 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odgajanik - središte pedagoške antropologije
(The educatee – the centre of pedagogical anthropology)
Autori
Pranjić, Marko
Izvornik
Napredak (Zagreb) (1330-0059) 157
(2016), 4;
475-497
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Pedagoška antropologija ; potreba i mogućnost odgoja ; religijske odgojne tradicije ; filozofska antropologija
(Pedagogical anthropology ; need for and possibility of education ; religious traditions in education ; philosophical anthropology)
Sažetak
Stavljanje čovjekova dozrijevanja u fokus pedagoške znansvene preokupacije ali i odgoja kao praktične primjene pedagoških načela u praksi, mora imati svoje jako teorijsko utemeljenje. Tim se pitanjem načelno bavi pedagoška antropologija kao jedna od edukacijskih disciplina, a kojoj se ovim prilogom želi osigurati dodatne spoznaje jednim posve novim izvorom. Autor u svom razmišljanju kreće od već davno usvojenog načela čovjekove potrebe i mogućnosti odgajanja u što, za razliku od mnogih dosadašnjih istraživanja, unosi komponentu koja se u pedagoškoj literaturi pojavljuje rijetko ili nikako, naime, da osim filozofskog-psihološko-sociološkog poimanja čovjeka postoji i snažno milenijsko religijsko naslijeđe viđenja ljudskoga bića koje ni u kojem slučaju ne bi smjelo biti zanemarivano, a još manje obezvređivano želi li se čovjekovu potrebu za odgojem i njegovu odgojivost obuhvatiti u cijelosti. Pritom se u prilogu služi religijskim zasadama koje se smatra svjetskima zbog milijardskog mnoštva sljedbenika čija se misao i praksa provjeravala tisućljećima pa zbog toga i silnog utjecaja kojega su ostavile te tradicije na kulturu pojedinih naroda. Riječ je o hinduizmu-budizmu te židovstvu-kršćanstvu i islamu unutar čega se insistira na specifičnosti viđenja čovjeka i pojedinih ljudskih vrijednosti te njihova njegovanja, odnosno autor istraživačkim načelom komparacije upućuje i na ono što pojedine religijske tradicije ne prihvaćaju niti promiču kad je riječ o čovjeku. Tako se autor nada da je učinio iskorak obzirom na dosadašnja promišljanja pedagoške antropologije i ukazao na nove mogućnosti istraživanja ljudske potrebe i mogućnosti odgoja što može biti od velike pomoći kako interdisciplinarnoj nadogradnji pedagoške teorije tako i sveobuhvatnosti pedagoške prakse.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
226-2261681-0827 - Interkulturalna ishodišta pedagoške misli i odgojnog djelovanja u Hrvata (Pranjić, Marko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
Profili:
Marko Pranjić
(autor)