Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 849550

Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima


Sobo, Katica
Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima, 2016., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 849550 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima
(Representation of Language Varieties in German Language Textbooks in Croatian Elementary Schools and Teachers' Attitudes towards Varieties)

Autori
Sobo, Katica

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Učiteljski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
13.12

Godina
2016

Stranica
314

Mentor
Prof. dr. Blaženka Filipan-Žignić

Ključne riječi
komunikativna kompetencija; njemački kao I./II. strani jezik; varijeteti u udžbenicima njemačkog jezika; stavovi učitelja prema varijetetima
(communicative competence; German as I/II foreign language; varieties in German language textbooks; teachers' attitudes towards varieties)

Sažetak
Da bi učenici usvojili komunikacijske kompetencije na njemačkom jeziku koje su nužne u novonastaloj europskoj stvarnosti, potrebno je uskladiti i udžbenike sa stvarnim komunikacijskim situacijama u zemljama njemačkog govornog područja. Stoga je prvi cilj ovog istraživanja utvrditi zastupljenost varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi kako bi se ukazalo na slabu zastupljenost pojedinih varijeteta. Nastava njemačkog jezika zasniva se na podučavanju standardnog njemačkog jezika što ne odgovara u potpunosti jezičnoj realnosti budući da se nijedna jezična zajednica ne služi isključivo standardom u svakodnevnoj komunikaciji. Stoga treba obratiti pozornost na bogatstvo funkcionalno distinktivnih jezičnih varijeteta koji se razlikuju s obzirom na izvanjezične kontekste i situacije. Istraživanje jezičnih varijeteta (jezika mladih, jezika struke, jezika novih medija, dijalekta i dr.) u udžbenicima u osnovnoj školi pokazat će zastupljenost varijeteta, ali i svrhovitost i opravdanost njihove uporabe. Iako se prisutnost varijeteta sve više uvažava i istražuje još uvijek se rijetko respektira u nastavi njemačkog jezika. Istraživanja u okviru stranih jezika u Hrvatskoj pokazala su da je snalaženje unutar produktivnih jezičnih vještina, osobito u njemačkom jeziku, manjkavo (Pavičić Takač i Bagarić, 2007.). Razlog nesrazmjera treba tražiti prije svega u razlikama korištenja engleskog i njemačkog jezika u izvannastavnom kontekstu. Uvjet za razvijanje jezične komunikacijske sposobnosti leži u poticanju jezičnog iskustva. Takva se sposobnost usvaja korištenjem jezika u raznovrsnim svakodnevnim situacijama. Budući da učenici njemački jezik ne susreću dovoljno u izvannastavnom kontekstu trebalo bi ih izložiti što većem utjecaju različitih komunikacijskih situacija, dakle što raznovrsnijim jezičnim varijetetima, kako bi stekli bogato jezično iskustvo. Kako je udžbenik glavno nastavno sredstvo potrebno ga je prilagoditi kako bi učenici kroz njega upoznali različite jezične varijetete s kojima će se susresti u realnim jezičnim situacijama. Prvi je korak prema takvim promjenama utvrditi zastupljenost varijeteta u udžbenicima koji su u uporabi u osnovnoj školi. Varijeteti su u ovom radu sistematizirani na temelju prilagođenog Löfflerovog modela varijeteta (Löffler, 2005.) koji je obuhvatio funkciolekte, sociolekte, mediolekte i regiolekte. U istraživanju su utvrđene vrijednosti zastupljenosti pojedinih varijeteta u odnosu na zastupljenost standarda u udžbenicima. Nalazi istraživanja ukazuju na izrazito malu zastupljenost svih ostalih varijeteta osim standarda. Osobito iznenađuje mala zastupljenost sociolekta, konkretno jezika djece i mladih, s obzirom na to da se radi o udžbenicima koji su namijenjeni upravo toj populaciji, pa bi bilo za očekivati da će taj varijetet biti najzastupljeniji. Budući da su učitelji glavni posrednici između udžbenika i učenika drugi je cilj ovog istraživanja bio utvrditi stav učitelja prema jezičnim varijetetima u udžbenicima za njemački jezik i njihovoj uporabi u nastavi. Pri tome su analizirani elementi koji su učiteljima važni pri izboru udžbenika, stavovi učitelja o varijetetima u udžbeniku i stavovi o korištenju varijeteta u nastavi. Nastojalo se dobiti uvid u stavove učitelja prema varijetetima u udžbenicima i u nastavi kako bi se na temelju dobivenih rezultata mogle dati preporuke za eventualne promjene u smislu razvijanja pozitivnih stavova učitelja prema varijetetima. Da bi se moglo djelovati u tom smjeru potrebno je prvo bilo ustanoviti postojeće stavove učitelja prema varijetetima. Rezultati istraživanja stavova učitelja ukazuju na to da učiteljima nije bitna zastupljenost varijeteta pri izboru udžbenika te na pretežno negativne stavove prema varijetetima općenito. Može se zaključiti da su takvi stavovi uglavnom povezani s nedovoljnim poznavanjem samih varijeteta čiji se pak uzrok mora tražiti prije svega u nedostatnom poučavanju jezičnih varijeteta tijekom obrazovanja učitelja. Dobiveni rezultati mogu poslužiti u svrhu kreiranja udžbenika s većom zastupljenošću različitih jezičnih varijeteta te podizanju svijesti učitelja o potrebi korištenja varijeteta u nastavi njemačkog jezika radi podizanja razine produktivnog stupnja plurilingvalnosti odnosno usvajanja više jezičnih varijeteta.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Katica Sobo (autor)

Avatar Url Blaženka Filipan-Žignić (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Sobo, Katica
Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima, 2016., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
Sobo, K. (2016) 'Zastupljenost jezičnih varijeteta u udžbenicima za njemački jezik u osnovnoj školi i stavovi učitelja prema varijetetima', doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Sobo, Katica}, year = {2016}, pages = {314}, keywords = {komunikativna kompetencija, njema\v{c}ki kao I./II. strani jezik, varijeteti u ud\v{z}benicima njema\v{c}kog jezika, stavovi u\v{c}itelja prema varijetetima}, title = {Zastupljenost jezi\v{c}nih varijeteta u ud\v{z}benicima za njema\v{c}ki jezik u osnovnoj \v{s}koli i stavovi u\v{c}itelja prema varijetetima}, keyword = {komunikativna kompetencija, njema\v{c}ki kao I./II. strani jezik, varijeteti u ud\v{z}benicima njema\v{c}kog jezika, stavovi u\v{c}itelja prema varijetetima}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Sobo, Katica}, year = {2016}, pages = {314}, keywords = {communicative competence, German as I/II foreign language, varieties in German language textbooks, teachers' attitudes towards varieties}, title = {Representation of Language Varieties in German Language Textbooks in Croatian Elementary Schools and Teachers' Attitudes towards Varieties}, keyword = {communicative competence, German as I/II foreign language, varieties in German language textbooks, teachers' attitudes towards varieties}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font