Pregled bibliografske jedinice broj: 847605
Cvjetić, cvijetak ili cvjetuljak – semantika i pragmatika umanjenica iz perspektive obrazovne lingvistike
Cvjetić, cvijetak ili cvjetuljak – semantika i pragmatika umanjenica iz perspektive obrazovne lingvistike // Riječki filološki dani 11.
Rijeka, Hrvatska, 2016. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 847605 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Cvjetić, cvijetak ili cvjetuljak – semantika i pragmatika umanjenica iz perspektive obrazovne lingvistike
(Semantics and Pragmatics of Diminutives from the Perspective of Educational Linguistics)
Autori
Cvikić, Lidija ; Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
Riječki filološki dani 11.
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 24.11.2016. - 26.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
umanjenice; nastava hrvatskoga jezika; obrazovna lingvistika
(diminutives; Croatian language teaching; educational linguistics)
Sažetak
Umanjenice (deminutivi) jedna su od prvih tvorbeno i semantički određenih skupina imenica s kojima se na metajezičnoj razini susreću učenici osnovnih škola. Prema još uvijek važećem Nastavnom planu i programu (2006) od učenika 3. razreda OŠ očekuje se prepoznavanje umanjenica (i uvećanica) kao vrste, odnosno skupine imenica. No, u nastavnoj se praksi taj se obrazovni ishod proširuje i na tvorbu, odnosno uporabu umanjenica, za što je potvrdu moguće naći u udžbenicima za hrvatski jezik, kao i u prijedlogu Nacionalnoga kurikuluma nastavnoga predmeta Hrvatski jezik (2016). Premda su umanjenice skupina imenica koja je u aktivnome dječjem rječniku zastupljena od najranijega djetinjstva, prije druge godine (Kuvač i Palmović 2001), riječ je o skupini riječi koja po svojim morfološkim značajkama, semantici i pragmatici nije homogena ni jednoznačna. Na temelju istraživanja umanjenica u hrvatskome jeziku (npr. Novak i Štebih Golub 2016 ; Maresić 2015 ; Katunar 2013), deminutivnost, kao lingvistička kategorija, odnosi se na više vrsta riječi (imenice, glagoli, pridjevi), a (imenske) umanjenice u hrvatskom polisemantične su i tvore se sinonimnim afiksima. U ovome će se radu na temelju usporedne analize udžbenika, pismenih radova učenika 3. i 4. razreda osnovne škole, kao i računalnoga korpusa hrvatskoga jezika hrWaC istražiti semantika i pragmatika umanjenica u jeziku učenika mlađe školske dobi kako bi se ispitala opravdanost uvrštavanja imenica u obrazovne ishode nastave Hrvatskoga jezika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb